- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Het iconisch Belgisch merk IJsboerke wordt verkocht aan het chocoladebedrijf Baronie van de Nederlandse miljonair Frans Walder. De overnameprijs is niet bekend.
Baronie is een van de grootste Belgische chocoladeproducenten en is goed voor een half miljard euro omzet. Met de overname van de Kempense roomijsmaker Glacio waagt het zich nu op een nieuw marktsegment. “Sinds de Management buy out van roomijsmaker Glacio in 2013 heeft het bedrijf in een complexe markt kunnen groeien. Met een omzet die van 74 miljoen euro naar 90 miljoen euro omzet sinds de overname klom is niet alleen groeikapitaal nodig, maar zijn ook investeringen nodig om de toekomst te vrijwaren”, aldus Pierre-Alexandre Billiet, CEO van Gondola.
IJsboerke is een overbekend Belgisch merk, maar heeft het niet makkelijk op een zeer concurrentiële markt. Peter Janssen, CEO van Ijsboerke: “Als ondernemer moet je weten tot waar je kan gaan. We hebben tewerkstelling gecreëerd, productie in België gehouden, en hier geïnvesteerd. Om de toekomst van Ijsboerke te vrijwaren zijn bijkomende middelen nodig, die wij vandaag enkel kunnen aanbrengen via een externe investeerder.”
De Baronie is niet aan zijn proefstuk toe met deze overname. De groep uit Veurne en haar eigenaar Fons Walder. Ze kochten de jongste vijf jaar al de chocolademerken Jacques, Kathy, de chocoladetruffelspecialist Duc d'O en het Britse Ashbury. Via het chocolademerk Jacques werkt Baronie al samen met Glacio. “Bij de overname van Ijsboerke in 2013 heeft het management zijn nek uitgestoken om de toekomst van het bedrijf te vrijwaren”, aldus Pierre-Alexandre Billiet. Daarom wordt Peter Janssen, CEO van IJsboerke verkozen tot Personality of The Year op donderdag 7 december.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?