- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
JD.com opent in China in één keer honderden onbemande winkels. De Chinese online retailer neemt daarmee een duidelijke voorsprong op concurrenten Alibaba en Amazon. In de VS kondigde Walmart al eerder aan met kassaloze winkels te willen experimenteren.
Terwijl Amazon moeilijkheden ondervindt om zijn kassaloze winkel te optimaliseren, kondit JD.com de opening aan van honderden kassaloze winkels die in februari de deuren zullen openen. De aankonidging komt er een maand nadat Auchan en Alibaba hun alliantie aankondigden, samen met de opening van honderden Auchan Minute, geautomatiseerde mini-superettes.
Voor zijn nieuwe winkels gebruikt JD.com meerdere technologieën en algoritmes, zoals gezichtsherkenning en RFID. De gezichtherkennende technologie wordt via camera's geïnstalleerd in het plafond van de winkel en traceert elke beweging van elke klant en uiteraard de producten die hij uit de rekken haalt. Klanten die zich herhaaldelijk in een supermarkt melden krijgen na verloop van tijd gepersonaliseerde aanbiedingen toegestuurd, die corresponderen met hun voorkeuren. Dezelfde technolgie wordt ook ingezet om het voorraadbeheer te optimaliseren.
JD.com heeft enkel nog maar een pilootwinkel in Peking, die sinds oktober getest werd door bijna 10.000 bedienden van het bedrijf. Die ene winkel krijgt dagelijks 1.000 klanten over de vloer, met een aankooppercentage van 70%. De online retailer onthult niet hoe het betalingssysteem werkt, maar legt uit dat de klanten gevolgd worden met onder meer camera's. Voor de ontwikkeling van het concept werkt JD.com samen met China Overseas Land & Investment (COLI).
Het bedrijf laat het niet bij de ontwikkeling van onbemande winkels. Het werkt ook aan een leveringsdienst met onbemande wagens en automaten die tot 1.500 farmaceutische producten kunnen leveren. De ontwikkelingen hebben als doel een echte "smart city" te ontwikkelen.
De Chinese retailer is niet de enige die dergelijke projecten realiseert. Walmart lanceerde Project Kepler, een testwinkel zonder kassa die functioneert met gezichtsherkenning. Tegelijkertijd test Walmart in New York Code Eight, dat een persoonlijke winkelassistent aanbiedt voor "actieve moeders". De retailer zendt hen aanbevelingen en de klanten kunnen producten bestellen via sms.
Foto: Coprorate Blog JD.com
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?