- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De Nederlandse supermarktketen Jumbo ziet een potentieel van meer dan 100 winkels voor Vlaanderen. Dat zegt Peter Isaac, managing director van Jumbo België, in een exclusief gesprek met Gondola dat in onze maart-editie verschijnt. Jumbo wil op termijn met zijn drie formules naar ons land komen: Jumbo supermarkt, Foodmarkt en Jumbo City. En de eerste Belgische Jumbo opent in november zijn deuren in het Limburgse Pelt.
Jumbo komt met steile ambities naar de Belgische markt. Dit jaar openen er normaal gezien drie winkels, volgend jaar twaalf à vijftien, en op termijn ziet het potentieel voor meer dan honderd winkels in Vlaanderen. “Als we naar België en Vlaanderen komen, dan menen we het”, zegt Peter Isaac. “We hebben er vertrouwen in dat we een mooie plaats kunnen veroveren op de Belgische markt. We zijn voor veel mensen een prijsvechter, maar dat klopt niet helemaal. Wij hebben verschillende troeven die ons samen aantrekkelijk maken voor de Belgische consument: lage prijs, maar ook assortiment en service. We willen niet alleen op prijs de nadruk leggen.”
De eerste Jumbo-winkel in ons land komt in Pelt en zal zijn deuren openen in november op De Koel 16B. De bedoeling is dat er nog twee winkels openen dit jaar, maar daar wil Peter Isaac de locatie nog niet van prijsgeven. “Het is niet moeilijk om goede locaties te vinden in België, maar het is niet evident op vlak van vergunningen. Dat zorgt ervoor dat er hier en daar wat vertraging is. We gaan geen winkels openen vlak voor Kerstmis. Als het niet op tijd af raakt, openen we die pas begin 2020. De eerste drie winkels zullen nieuwbouw zijn, bij de andere winkels zullen er ook overnames van bestaande panden zijn.”
De Nederlandse supermarkt komt in eerste instantie met zijn klassieke supermarkt naar België, maar wil ook Foodmarkt- (een verssupermarkt waar je ook kan eten) en City-winkels (kleinere stadswinkels) in ons land introduceren. “We geven voorrang aan de klassieke supermarkt, daarna kijken we naar de mogelijkheden voor onze andere formules. Maar die komen er ook.”
Terwijl Jumbo grote kansen ziet liggen op de Vlaamse markt ziet het op termijn ook mogelijkheden in Brussel en Wallonië, al zijn er daarvoor op dit moment nog absoluut geen concrete plannen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?