- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Lidl gaat zijn eerste winkels in de Verenigde staten al deze zomer openen. Dat is vroeger dan verwacht. De Duitse discountketen wil er binnen het jaar al 100 winkels hebben.
De plannen van Lidl om de Atlantische Oceaan over te steken, zijn al langer bekend. Tot nu toe werd er van uitgegaan dat de eerste winkels eind 2017 of begin 2018 zouden opengaan. Nu heeft de retailer bekend gemaakt dat de eerste 20 winkels deze zomer al hun deuren zullen openen. Dit betekent dat de aanwervingscampagne in de VS vlot verloopt en dat de bouw van de distributiecentra goed opschiet.
De eerste winkels komen er in de staten Virginia, North Carolina en South Carolina, op de Oostkust. Volgens sommige berichten heeft Lidl ook al contracten kunnen tekenen voor vestigingen in Georgia en New Jersey. Het Amerikaanse hoofdkwartier opende in 2015 in Arlington (Virginia). Er worden drie distributiecentra gebouwd, in Maryland, North Carolina en Virginia.
Lidl is niet de eerste Duitse discounter die zich aan de Noord-Amerikaanse markt waagt. Aldi opende zijn eerste winkel in de VS in 1976. Nu zijn het er al 1.600, die allemaal eigendom zijn van de Aldi Süd-tak. Ook Aldi Nord heeft er 460 winkels, maar die dragen de naam Trader Joe's.
Aldi USA reageerde op de komst van Lidl door vorige week een groots investeringsplan van 1,6 miljard dollar aan te kondigen. Tegen 2020 moeten meer dan 1.300 winkels gemoderniseerd worden. Er zouden ook 400 nieuwe winkels opengaan.
Volgens marktkenners zal Lidl in de VS een geduchte concurrent zijn voor zijn Duitse concurrent. De keten profileert zich minder dan voorheen als een ‘hard discounter’ en heeft ook A-merken in het assortiment opgenomen. Ook wordt het accent ook meer op verse producten gelegd en zijn de winkels aantrekkelijker geworden. Dat zou diens aantrekkingskracht in de VS groter kunnen maken, omdat de consumenten er liever merkproducten kopen dan die van eigen merken.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?