Niet alleen bij Carrefour, maar ook bij Provera Belux, de aankoopcentrale van de Louis Delhaize Group, vonden er gisteren huiszoekingen plaats. De Belgische Mededingingsautoriteit verdacht sommige retailers ervan de concurrentieregels in het kader van een aankoopgroepering niet te resepecteren. Dat schrijft De Tijd.
Gisteren kondigden we aan dat er op verschillende plaatsen in België huiszoekingen plaatsvonden omdat de Belgische mededingingsautoriteit sommige retailers ervan verdacht mededingingsbeperkende praktijken te hanteren in het kader van een aankoopgroepering. We lieten u toen al weten dat een van die huiszoekingen plaatsvond bij Carrefour, maar nu blijkt ook dat Provera Belux, de aankooporganisatie rond de Louis Delhaize groep, bekend van onder meer Cora, Louis Delhaize, Smatch en Match, een bezoekje van de BMA heeft gekregen. Dat schrijft De Tijd.
In een persbericht bevestigt Provera dat er effectief huiszoekingen zijn geweest, maar benadrukt het wel dat alle commerciële praktijken op een legale manier zijn verlopen en dat het meewerkt aan het onderzoek.
De BMA wil nog steeds niks kwijt over de exacte aanleiding van het onderzoek, al zou het volgens De Tijd mogelijk te maken hebben met de samenwerking die Carrefour België en Provera Belux aangingen voor de aankoop van fmcg-producten. Ter herinnering, in november vorig jaar sloten Carrefour België en aankoopcentrale Provera Belux een akkoord om producten voor België en Luxemburg gezamenlijk aan te kopen. Die samenwerking trad op 1 januari 2019 in werking. Sindsdien voeren de aankopers van Carrefour België de onderhandelingen met de 140 belangrijkste leveranciers, voornamelijk actief in de categorieën van fast moving consumer goods en bazaarproducten, voor de zowat 800 winkels van Carrefour België (Hypermarkten Carrefour, Carrefour Market, Carrefour Express en Drive) en de ongeveer 600 Belgische en Luxemburgse winkels en verkooppunten aangesloten bij Provera (cora, louis delhaize, MATCH, Smatch en Delitraiteur).
En net daar knelt het schoentje. Doordat de twee bedrijven samen hun producten aankopen, kunnen ze hogere eisen stellen. Iets wat de fabrikanten niet ten goede komt. “Wij werken al jaren nauw samen met Carrefour en organiseren promoacties', reageert een fabrikant in De Tijd. "In ruil geven we Carrefour korting. Nu moeten we die korting zonder tegenprestatie ook aan Provera geven. Als we niet akkoord gaan, worden we gestraft. We hebben e-mails en conversaties die belastend zijn voor Carrefour en Provera."
Afwachten hoe dit afloopt...