- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Nestlé en Coca-Cola zijn overeengekomen om hun joint venture voor het ijstheemerk Nestea na zestien jaar stop te zetten. In België Coca-Cola zal ter vervanging met een eigen ice teamerk op de proppen komen.
De joint venture Beverage Partners Worldwide werd in 2001 opgericht door Coca-Cola en Nestlé om met het ijstheemerk Nestea een antwoord te bieden op het succesvolle Lipton Ice Tea van Unilever en PepsiCo. Na meer dan 15 jaar, zetten de twee voedingsgiganten hun succesvolle samenwerking stop. De joint venture zal ophouden te bestaan op 1 januari 2018, zo heeft Nestlé bekend gemaakt. “De ready-to-drink theemarkt is veranderd, en Nestlé acht de tijd rijp om Nestea onafhankelijk verder te ontwikkelen,” klinkt het in een persbericht. In 2012 werd de samenwerking, die oorspronkelijk wereldwijd van kracht was, al teruggeschroefd tot enkel Europa en Canada.
Nestlé Waters zal in de meeste landen waar de joint venture actief was, de productie en distributie van Nestea volledig zelf in handen nemen. Voor bepaalde markten krijgt Coca-Cola de licentie om Nestea te produceren en verdelen. Dat is het geval in Canada, Spanje, Portugal, Andorra, Roemenië, Hongarije en Bulgarije.
In België wordt Nestea momenteel nog geproduceerd in de Gentse productievestiging van Coca-Cola, maar daar zal binnenkort een einde aan komen. Coca-Cola zegt echter het wegvallen van Nestea te zullen opvangen met een nieuw ice tea merk. Hierdoor zouden er geen jobs verdwijnen in de fabriek. “We verwachten geen enkel negatief gevolg voor de tewerkstelling, want we zijn van plan om eigen theemerken te lanceren. En die zullen we lokaal blijven produceren," klinkt het bij Coca-Cola Belux.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?