- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ahold Delhaize gaat pas in 2019 bekijken of het alle Belgische activiteiten onder de merknaam Delhaize brengt of niet. Tot dan blijft Albert Heijn winkels openen in ons land.
Ahold Delhaize is nu al enkele maanden een eengemaakt bedrijf, maar op Belgisch niveau is de fusie nog altijd niet afgehandeld. Enerzijds zoekt de groep nog kopers voor vier winkels die het van de mededingingsautoriteit moet afstoten. Anderzijds blijven er vraagtekens over de toekomst van het Albert Heijn-enseigne in ons land. In een persbericht, schept Ahold Delhaize al iets meer duidelijkheid.
Delhaize is het “leidende merk” van Ahold Delhaize, en de groep wil dat het enseigne de “favoriete supermarkt” van de Belgische consument wordt. De groep wil dus marktaandeel winnen met Delhaize, gesteund op de synergievoordelen van de groep en groei in e-commerce.
Het blijft een vreemde situatie: marktaandeel willen terugwinnen, terwijl een ander merk uit je portfolio (AH) een rechtstreekse concurrent is. Ahold Delhaize is lang vaag gebleven over de toekomst van Albert Heijn in België, maar zegt nu voor het eerst dat het merk waarschijnlijk zal verdwijnen in ons land.
“Eens de verstering van Delhaize voor de consument geslaagd is, is de natuurlijke volgende fase om alle Ahold Delhaize-winkels in België onder de Delhaize-vlag te brengen,” klinkt het in een persbericht. “Intussen zal Albert Heijn winkels blijven openen in Vlaanderen.”
In de eerste helft van 2019 zal het management van Ahold Delhaize bekijken of er kan overgegaan worden tot de integratie van AH-winkels naar Delhaize.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?