- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Een aanslepend conflict over aankoopprijzen tussen PepsiCo en Colruyt houdt 29 producten van het voedingsbedrijf uit de rekken van de supermarkt.
Colruyt heeft 29 producten van PepsiCo sinds kort niet langer in de rekken liggen. Het gaat om koopwaar van de merken Pepsi, 7UP, Duyvis, Quaker, Lay’s, Looza en Tropicana. Aanleiding is een conflict over de prijzen die de supermarkt moet betalen aan het voedingsbedrijf. Dat maakte de krant De Tijd bekend.
Bij Colruyt bevestigt woordvoerder Hanne Poppe dat “er een discussie aan de gang is” met haar leverancier. “Zoals in elk goed huwelijk zijn er af en toe weleens discussies. Dat is bij ons ook zo. In de voedingsindustrie gebeurt het wel vaker dat er discussie zijn. We willen de zaken zeker niet op de spits drijven en hopen zo snel mogelijk tot een vergelijk te komen. Net om die reden willen we er ook niet meer over kwijt. We voeren het gesprek achter gesloten deuren, zoals het hoort.”
Hoe lang het conflict al aansleept, is niet duidelijk. Hanne Poppe zegt dat het “nog niet zo lang” is, maar op Twitter klagen klanten al twee weken dat producten niet in de rekken liggen. Of er op korte termijn en oplossing mag verwacht worden, is niet duidelijk. Het is evenmin duidelijk of er eventueel nog meer producten uit de rekken zullen verdwijnen.
Het conflict is geen alleenstaand gegeven in de retailsector. Spanningen tussen aan- en verkopers zijn er altijd, maar door de grotere prijsdruk in de markt duiken dit soort conflicten meer op dan vroeger. Ahold Delhaize drukt de aankoopprijzen om zijn winst te verhogen, maar ook om de concurrentie aan te gaan met Aldi, Lidl en Colruyt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?