Spar Colruyt Group lanceert Scan. Pay. Go.-app om wachtrijen aan de kassa te vermijden
We lieten u in februari al weten dat Spar Colruyt Group zijn mobiele check-out zou testen, maar nu het eindelijk officieel. Spar Colruyt Group test vanaf vandaag zijn nieuwe Scan. Pay. Go.-app in zijn vestiging in Wespelaar. Een primeur op de Belgische markt aangezien klanten zelf hun boodschappen kunnen scannen en betalen met hun smartphone.
Maar liefst 73% van de Belgen heeft een smartphone en maar liefst 76% onder hen maakt gebruik van internetbankieren, dat blijkt uit cijfers van Statbel, het Belgische statistiekbureau. Aangezien steeds meer mensen op de digitale trein springen, kunnen retailers niet achterblijven en dat heeft ook Spar Colruyt Group goed begrepen. Vanaf vandaag test de retailer zijn nieuwe Scan. Pay. Go.-app in zijn vestiging in Wespelaar. Daarvoor schakelde het de hulp in van het Amerikaanse technologiebedrijf FutureProof Retail. Dankzij de nieuwe app kunnen klanten producten met hun smartphone scannen en betalen en dat zonder langs de klassieke kassa te gaan. Kortom, winkelen zal vanaf nu veel sneller en gemakkelijker gaan, klinkt het bij Spar Colruyt Group. “Geen aparte scanner, geen apart betaalsysteem, geen apart kasticket. Het enige wat onze klanten nodig hebben, is hun smartphone.”, legt Dirk Depoorter, algemeen directeur bij Retail partners Colruyt Group, uit. “Het is een extra service die we aanbieden om in te spelen op de veranderende gewoonten van een deel van onze klanten.”
Hoe werkt het?
Inloggen op de Scan. Pay. Go.-app gebeurt eenmalig met Xtra, de slimme klantenkaart geldig in 10 winkelformules en webshops van Colruyt Group. Belangrijk daarbij is dat klanten toestemming moeten geven aan de app om hun locatie te kennen. Zo kan de app de prijzen en het aanbod op de app linken met die in de winkel waar de klant shopt.
Klanten scannen tijdens hun winkelbezoek het product dat ze in hun mandje of kar leggen. Ze kunnen daarbij op elk moment het huidige totaalbedrag van hun winkelmandje raadplegen. Bij de onverpakte producten, zoals groenten en fruit, worden er bovendien digitale weegschalen voorzien. Klanten krijgen na het wegen een QR-code te zien, inclusief de prijs, die ze kunnen scannen om de producten aan hun winkelmandje toe te voegen. Wanneer ze klaar zijn, betalen ze met hun vertrouwde online banking app of de Bancontact-app. Van zodra de boodschappen betaald zijn, krijgt de klant een QR-code op het scherm waarmee hij of zij door een poortje de winkel kan verlaten. Bij vragen of problemen staat het personeel klaar om te helpen en te begeleiden. Zij hebben daarvoor een specifieke opleiding gekregen, klinkt het bij Spar Colruyt Group.
Spar kiest er bewust voor om naast de selfscankassa’s, ook traditionele kassa’s te behouden. Zo kunnen de klanten altijd kiezen tussen de 2 systemen. “Mochten er bovendien technische problemen optreden bij de selfscans dan kunnen klanten hun aankoop simpelweg verderzetten aan de traditionele kassa’s”, aldus Depoorter. Arthur De Greef, zelfstandige ondernemer van Spar Wespelaar, voegt er bovendien nog aan toe dat er door de komst van selfscans geen jobs zullen sneuvelen: “Het klopt dat er door de nieuwe selfscans uren vrijkomen aan de kassa, maar dat betekent niet dat er banen verdwijnen. De medewerkers zullen gewoon meer op de winkelvloer worden ingezet om de service nog te verbeteren”.
Technologie op maat van Spar Colruyt Group
Om dit project mogelijk te maken, werkte Retail Partners Colruyt Group samen met verschillende partners die de hardware en software hebben ontwikkeld. Zoals het Amerikaanse technologiebedrijf FutureProof Retail die in nauwe samenwerking met Spar een oplossing op maat heeft uitgewerkt. "De integratie van zowel de selfscan als de Xtra-kaart en de betaalapps in de Scan. Pay. Go.-app, zorgen voor een snelle en gebruiksvriendelijke ervaring die typisch is voor de Spar-buurtsupermarkten", verduidelijkt Spar Colruyt Group.
Fraude?
De nieuwe app mag winkelen bij Spar dan wel gemakkelijker en sneller maken, toch is het systeem niet waterdicht voor fraude. Al minimaliseert Spar Colruyt Group dat probleem. “Bij ons is vertrouwen een belangrijke pijler. Het mag dan misschien naïef klinken, maar we gaan ervan uit dat er van bijvoorbeeld 100 klanten slechts eentje is die misbruik maakt van het systeem”, aldus Depoorter. “Het risico op fraude is bovendien nog kleiner omdat het hier gaat om buurtwinkels. Daar kennen de uitbaters hun klanten over het algemeen beter”. Spar Colruyt Group benadrukt dat er bovendien ad random controles zullen plaatsvinden om diefstal tegen te gaan. Verdere veiligheidsmaatregelen zijn dan ook overbodig, klinkt het.
Uitrol bij Spar en OKay
Vandaag werd de Scan. Pay. Go.-app voor het eerst getest in de Spar-winkel in Wespelaar, maar later volgen nog andere vestigingen. Zo kunnen klanten van Spar Kalken de selfscan voor het eerst uitproberen op 18 juni, Spar Vielsalm en Sint-Genesius-Rode volgen op 25 juni. Vanaf eind augustus zal de nieuwe app uiteindelijk ook getest worden bij 3 OKay-winkels en 1 OKay Compact-vestiging. Na een testfase van minstens 6 maanden wordt de verdere uitrol naar andere winkels bekeken.