- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De accijnsverhoging die begin dit jaar werd ingevoerd op frisdranken heeft een negatief effect op de verkoop in ons land. Tegelijkertijd stegen de grensaankopen voor frisdranken de afgelopen maanden. VIWF, de federatie van de Belgische producenten van water en frisdranken, vraagt daarom dat de taks ongedaan gemaakt wordt.
In januari werd de zogenaamde ‘suikertaks’ of ‘gezondheidstaks’ op frisdranken ingevoerd door minister van Volksgezondheid Maggie De Block (Open VLD). De bedoeling van de accijnsverhoging op suikerrijke dranken is om de Belg aan te zetten tot een gezondere levensstijl en tegelijkertijd de staatskas te spijzen. Hierdoor kost een blikje limonade van 33 cl sinds januari 1 eurocent meer, en is een fles van één liter nu 3 eurocent duurder. Er kwam veel kritiek op de taks, niet alleen omdat die het concurrentienadeel met het buitenland vergroot maar ook omdat light-dranken evenveel belast worden terwijl ze geen suiker bevatten. Nu blijkt dat de zogenaamde gezondheidstaks er niet voor zorgt dat Belgen minder cola drinken, maar wel dat zij hun frisdranken vaker over de grens kopen.
“Cijfers van de FOD Economie laten zien dat de hoeveelheid frisdrank verkocht in België gedaald is sinds de verhoging van de accijnzen (begin 2016. De hoeveelheid frisdrank die in België werd verkocht, is gedaald met 9% in vergelijking met het gemiddelde voor dezelfde periode in de vijf voorbije jaren (2010 tot 2015)”, klinkt het bij de VIWF. Onderzoek van GfK toont dan weer aan dat tegelijkertijd de grensaankopen van frisdranken met 9% zijn gestegen sinds de invoering van de taks. “Ondertussen is al 7% van het volume aan frisdranken en water dat door Belgen wordt gekocht, niet in België gekocht,” zegt de VIWF.
Door de stijgende fiscale druk zijn frisdrank en water immers een stuk goedkoper in het buitenland dan in België. “Naast de 'gezondheidstaks' is er nog de verpakkingstaks die jaarlijks ongeveer 300 miljoen kost aan de sector, maar ook het Groene Punt, de btw, de kilometerheffing, de hogere kost van energie... De grote fiscale druk doet de effecten van de taks shift volledig teniet en tast de rendabiliteit en de productiviteit van de bedrijven aan”, zegt de VIWF.
"Elke bijkomende heffing of taks vergroot het prijsverschil met het buitenland en stimuleert de Belgische consument om over de grens zijn aankopen te doen," aldus Dirk Van de Walle, voorzitter van VIWF. "Wij vragen aan de overheid om geen nieuwe taksen op dranken in te voeren en om de 'gezondheidstaks' af te schaffen.”
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?