- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Ter Beke is van plan om de vleeswarendivisie van het Nederlandse Zwanenberg Food Group over te nemen. Daarmee zou het bedrijf in één klap zijn omzet in Nederland verdubbelen.
De onderhandelingen tussen Ter Beke en Zwanenberg zijn vergevorderd, laat Ter Beke weten. Het is dus nog maar een kwestie van tijd voor de Belgische producent van vleeswaren en bereide maaltijden zijn grote overname in Nederland kan doen.
Concreet wil Ter Beke de Business Unit Fresh (Cebeco Meat Products Nederland) van Zwanenberg, die al enkele maanden in de etalage stond, overnemen. Die bedrijfstak, die goed is voor 265 voltijdse banen, produceert en verkoopt gesneden vleeswaren, ambachtelijke snijpalen en delistukken in de drie productielocaties in Nederland: Aalsmeer, Borculo en Zoetermeer.
De bedrijfsdivisie is goed voor een jaaromzet van 130,6 miljoen euro. Met een overname zou Ter Beke in één klap zijn omzet in Nederland verdubbelen. “De voorgenomen overname past perfect in de geformuleerde ambitie van de Ter Beke groep om marktleider te worden in de Benelux,” zegt Ter Beke in een persbericht.
Zwanenberg moet nog groen licht krijgen van de ondernemingsraad en de Nederlandse mededingingsautoriteiten, maar beide partijen verwachten de deal voor het jaareinde te kunnen afronden. Financiële details werden niet bekend gemaakt.
Twee maanden geleden verwierf Ter Beke ook al de volledige controle over Stefano Toselli SAS en Pasta Food Company om zich te versterken in zijn lasagnes. “De ambitie om marktleider te worden met lasagnes binnen het Europese landschap werd hiermee afgevinkt”, klinkt het.
Inclusief de overnames is Ter Beke goed voor een jaaromzet van 630 miljoen euro, waarmee het zich naar eigen zeggen zonder schroom naast de grote voedingsconcerns van vandaag kan scharen.
Maar Ter Beke groeit niet enkel door overnames. Uit de recente halfjaarcijfers, blijkt dat de omzet van het bedrijf in de eerste helft van 2017 met 6,2% aandikte tot 217,3 miljoen euro. Zowel de vleeswarendivisie (+6,5% tot 9,3 miljoen euro) als de divisie bereide gerechten (+5,4% tot 3,3 miljoen euro) gingen erop vooruit.
Toch stonden de marges van het bedrijf onder druk door onverwacht forse grondstofprijsstijgingen. De bedrijfswinst voor afschrijvingen (REBITDA) zakte hierdoor met meer dan een kwart (-27,4%) tot 14,4 miljoen EUR (tegenover 19,8 miljoen euro in 2016). Ter Beke zegt dat het de grondstofprijsstijging vanaf de tweede jaarhelft gedeeltelijk zal compenseren door zijn prijzen te verhogen.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?