Ikea onthult eerste details van nieuwe stadsconcept
Er raakt steeds meer bekend over de nieuwe stadswinkel die Ikea in Parijs wil openen. Op 6 mei opent het filiaal, dat zich uitstrekt over 5.400m2, zijn deuren in het winkelcentrum Madeleine. Het zou gaan om een echt stadslab.
In april vorig jaar kondigde Ikea al aan dat het een nieuwe winkel zou openen midden in hartje Parijs, in het winkelcentrum Madeleine. Le Figaro meldde toen dat Ikea het pand in totaal zo’n 6 jaar zou huren voor een jaarlijkse huurprijs van zo’n 4,5 miljoen euro. Hoewel 7 van de 33 Franse Ikea-winkels in de hoofdstad gelegen zijn, was nog geen enkel filiaal in het stadscentrum neergestreken. Vandaag maakt Ikea echter bekend dat de nieuwe stadswinkel zijn deuren zal openen op 6 mei. De meubelgigant verwacht maar liefst 3 miljoen bezoekers per jaar. Bovendien zal het filiaal als een echt stadslab fungeren dat bovendien in samenwerking met 1.200 Ikea Family-kaarthouders is ontworpen.
In tegenstelling tot de winkels die aan de periferie gelegen zijn, zal de Parijse Ikea-vestiging zich uitstrekken over ‘slechts’ 5.400m2. Logischerwijze zullen er dan ook maar 4.100 producten worden aangeboden, waarvan 1.500 kunnen meegenomen worden. Nochtans blijft heel het gamma wel beschikbaar en kan het dus ook worden afgehaald of geleverd. De winkel biedt een gamma aan dat varieert naargelang het seizoen: meer dekbedden bijvoorbeeld in de winter dan in de zomer.
Daarnaast wil Ikea zijn duurzame visie ook doortrekken in del logistiek. Tegen 2020 moet de bevoorrading immers 100% elektrisch verlopen. Leveringen vertrekken bovendien vanuit het distributiecentrum in de buurt van Genevilliers. Klanten kunnen bovendien een fiets of een voertuig met chauffeur huren, allebei elektrisch weliswaar.
Ikea heeft al enkele jaren de ambitie om zich wereldwijd in stadcentra te vestigen. Traditioneel installeerde het bedrijf zijn winkels in de voorsteden, wat altijd goed werkte, maar daar lijkt verandering in te komen. Voor veel millennials en jongeren uit de steden vormt de verplaatsing met de auto namelijk een serieus stokpaardje. Daarom zet de meubelgigant al een tijdje in op online shopping en probeert het voet aan de grond te krijgen in stadscentra van grote hoofdsteden.
Ondertussen test Ikea al 5 jaar een winkel in het stadscentrum van Hamburg. Twee andere projecten worden weldra gelanceerd: een winkel in Kopenhagen in 2019 en eentje in Londen in 2020. Daarnaast test de meubelgigant wereldwijd ook pop-upshowrooms in verschillende thema’s: een winkel gewijd aan de keuken in Stockholm of een verkooppunt gewijd aan de slaapkamer in Madrid, enzovoort. Ook bij ons stelde het bedrijf een van zijn collecties (Delaktig) voor in een pop-upstore in de hippe Antoine Dansaertstraat in Brussel.