Ikea stelde tijdens de Democratic Design Days in Älmhult zijn nieuwe duurzaamheidsstrategie voor. Concreet zullen alle producten en verpakkingsmaterialen van de meubelgigant tegen 2030 bestaan uit gerecycleerde en hernieuwbare materialen bestaan. En zal het zijn ecologische voetafdruk per product met gemiddeld 70% verlagen.

“Onze ambitie is om een positieve impact te hebben op mens en planeet tegen 2030, terwijl we Ikea nog steeds doen groeien. Dankzij onze omvang en reikwijdte hebben we de kans om meer dan een miljard mensen te inspireren en om het mogelijk te maken dat zij een beter leven kunnen leiden, binnen de limieten van onze planeet”, vertelde Torbjörn Lööf, CEO van de Inter IKEA Group, tijdens de Democratic Design Days in Älmhult. Het bedrijf maakte meteen ook zijn nieuwe iniatieven bekend om zijn ecologische voetafdruk en die van zijn klanten te verminderen.

Tegen 2030 producten uit hernieuwbare, gerecycleerde materialen

Concreet wil Ikea zijn afval verminderen door alle plastic wegwerpproducten tegen 1 januari 2020 te bannen uit zijn wereldwijde assortiment en restaurants. Zo zullen plastic rietjes, borden, bekers, diepvries- en vuilniszakken volledig verdwijnen. In plaats daarvan wil Ikea al zijn nieuwe producten ontwerpen op basis van nieuwe circulaire principes. Zo moeten alle producten en verpakkingsmaterialen van de keten tegen 2030 bestaan uit hernieuwbare, gerecycleerde materialen.

“Volledig omschakelen naar een circulair model betekent tegemoetkomen aan de veranderende levensstijl van mensen, de levensduur van producten en materialen verlengen en slimmer omgaan met grondstoffen. Om dat waar te maken, zullen we alle producten vanaf het prille begin zo ontwerpen dat ze kunnen worden hergebruikt, gerepareerd, herverkocht en gerecycleerd”, vertelt Lena Pripp‑Kovac, sustainability manager, bij Ikea.

Ecologische voetafdruk met 70% per product verminderen

Ikea wil ook klimaatpositief worden. Om dat te realiseren, zal het Zweedse bedrijf de broeikasgassen met een grotere hoeveelheid verlagen dan de hoeveelheid die wordt uitgestoten doorheen de toeleveringsketen. “Dat doen we door de ecologische voetafdruk van de producten en activiteiten in absolute termen drastisch te beperken, door koolstof uit de waardeketen op te vangen en op te slaan, en door samen te werken met onze meubelleveranciers op fabrieksniveau (en dus niet enkel de productie voor Ikea),” verduidelijkt de meubelgigant. Concreet zal Ikea tegen 2025 niet alleen emissievrij aan huis leveren, maar zal het zijn totale ecologische voetafdruk verlagen met 70% per product.

Klanten aansporen om duurzamer te leven

Om klanten bovendien aan te sporen om ook zelf duurzamer te leven, wil de meubelketen zijn aanbod betaalbare zonne-energieoplossingen uitbreiden naar 29 Ikea-markten tegen 2025. En wil de keten ook meer plantaardige keuzes aanbieden in het Ikea Food assortiment, zoals de vegetarische hotdog, die wereldwijd in augustus 2018 geïntroduceerd wordt.

Samen zorgen voor verandering

“Verandering is alleen mogelijk als we samenwerken met anderen en ondernemingszin aanmoedigen. We willen het voortouw nemen in de samenwerking met alle partijen, van leveranciers van ruwe grondstoffen tot onze klanten en partners”, zegt Torbjörn Lööf.

Eind dit jaar zal Ikea België de concrete duurzaamheidsinitiatieven voor ons land voorstellen.