- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Sinds de accijnsverhoging op alcoholische dranken is de verkoop van sterke drank met 14% gedaald. En terwijl de verkoop keldert, piekt het aantal winkeldiefstallen van sterke drank met een stijging van 11%. Dit blijkt uit een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ), waarbij 224 buurtsupermarkten ondervraagd werden.
In november 2015 ging een accijnsverhoging in op alcoholische dranken waardoor een flesje bier (25 cl) tegenwoordig zo’n 0,06 euro meer kost en er voor een fles wijn (75 cl) gemiddeld 0,16 euro meer neergeteld moet worden. Hoewel de prijs van wijn en bier slechts enkele eurocenten steeg, is de accijnsverhoging voelbaarder bij sterke drank. Hier werd een fles van 75 centiliter maar liefst 2,88 euro duurder.
Volgens NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws is niet alleen de accijnsverhoging verantwoordelijk voor een dalende verkoop. “België is een klein land en voor heel wat mensen vergt het geen buitensporige verplaatsingen om in één van onze buurlanden boodschappen te doen. Grensshoppen voor sterkedrank is door de duurdere alcohol in ons land meer ingeburgerd geraakt, wat de dalende verkoop in ons land voor een stuk verklaart. Het gaat hier ook niet om producten die je dagelijks nodig hebt, waardoor er perfect kan gewacht worden op een uitstap naar één van onze buurlanden om een aantal flessen drank aan te schaffen.”
224 buurtwinkels lieten in de NSZ-enquête weten dat ze de verkoop van sterke drank zo’n 14% zagen afnemen sinds november vorig jaar, terwijl het aantal winkeldiefstallen van whisky, vodka e.d. met 11% steeg. Uit cijfers van vzw Preventie en Veiligheid kunnen we afleiden dat het aantal winkeldiefstallen tussen 2011 en 2014 stabiel bleef, ondanks het feit dat sterke drank toen ook al erg in trek was voor dieven. Door de accijnsverhoging wordt sterke drank een nog groter doelwit.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?