Het Nederlandse supermarktconcern Ahold, dat dit jaar nog gaat fuseren met Delhaize Group, heeft een sterk vierde kwartaal achter de rug. De groep boekte 4,3% meer identieke omzet, maar de sterke dollar stuwt dat cijfer nog veel hoger.

De totale omzet van over het vierde kwartaal van 2015 bedroeg 9,8 miljard euro, een stijging van 21,4% ten opzichte van Q4/2014. Dit groeicijfer bevat echter een positief effect van een extra week ten opzichte van 2014. Het vierde kwartaal en het jaar 2015 telden 53 weken voor Ahold. Ook de sterke dollar jaagt de omzetcijfers de hoogte in. Gecorrigeerd voor de extra week en tegen constante wisselkoersen steeg de netto-omzet over het vierde kwartaal met 4,3% en voor heel 2015 met 3,8% (exclusief benzineverkopen).

 

Sterke dollar 

In de Verenigde Staten, waar Ahold net als Delhaize het merendeel van zijn omzet draait, stegen de inkomsten met 26,5% tot 6,06 miljard euro. De sterke dollar en de overname van 25 voormalige A&P-winkels stuwen dit cijfer echter. Op vergelijkbare basis blfijt er nog een omzetgroei van 1,6% over. Ahold zegt ook aan marktaandeel gewonnen te hebben in de VS.

 

Online: +30%

In thuisland Nederland, een markt waar ook de cijfers van Albert Heijn België bijgeteld worden, zette Ahold een goede prestatie rond de feestdagen. De identieke omzet steeg met 3,2%, waarbij de online-activiteiten bol.com en Albert Heijn online een omzetgroei realiseerden van meer dan 30%. Het marktaandeel van Ahold steeg ook “significant”.

Over de fusie met Delhaize lost Ahold geen woord. Eerder lieten beide retailers al weten de fusie midden 2016 te willen afronden.