- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
De verschillende partners uit het ketenoverleg hebben een eerste keer samengezeten om te praten over de nieuwe condities die Ahold Delhaize haar merkleveranciers wil opleggen. Zo is de dialoog tussen de BABM en Ahold Delhaize geopend.
Het dispuut tussen de merkproducenten en Ahold Delhaize is nog niet gaan liggen. De merken, vertegenwoordigd door belangenorganisatie BABM, pikken het niet dat de fusiegroep nieuwe condities eist van haar leveranciers. Daarom heeft de merkenfederatie deze week een brief gestuurd (geen klacht ingediend, zoals hier aanvankelijk stond) naar Ahold Delhaize en naar de voorzitter van het ketenoverleg waarin ze hun ongenoegen uiten. Daarin werden enkele punten opgesomd die volgens BABM in strijd zijn met de principes uit het Supply Chain Initiative, het overlegorgaan waarin o.a. FEVIA, de Boerenbond, de supermarktketens en merkproducenten zitten.
De BABM heeft de kwestie zo op de agenda van het ketenoverleg gezet. Ondertussen is er al een eerste overleg geweest tussen de verschillende partners. “Het gaat om een eerste verkennend gesprek. Een informeel overleg waarmee de dialoog geopend is,” vertelt Nicholas Courant, woordvoerder van FEVIA.
Ondertussen protesteren ook enkele Belgische landbouwers tegen de retailgroep. Het Algemeen Boeren Syndicaat (ABS) dreigt zelfs met een boycot van de supermarktgroep. De boeren vrezen dat de prijskortingen die Delhaize vraagt zullen doorgerekend worden naar de boeren.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?