- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Fusiegroep Ahold Delhaize heeft een goed kwartaal achter de rug. Albert Heijn en Bol.com presteerden zelfs “uitmuntend”, terwijl de Belgische Delhaize-winkels achteruit gingen.
De omzet van Ahold Delhaize in het vierde kwartaal van 2016 bedroeg 15,1 miljard euro. Goed voor een daling van 1%, doordat 2015 een “53ste week” telde. Gecorrigeerd, komen we uit op een groei van 3,9% van de kwartaalomzet. Aan constante wisselkoersen blijft daar nog 2,8% groei van over, door de sterke dollar. Ahold Delhaize spreekt zelf van “een sterke prestatie”.
In de Verenigde Staten groeiden zowel Delhaize America (+3,8%) als Ahold USA (+0,7%). De vergelijkbare omzet van Delhaize America ging er met 2,2% op vooruit door de stijgende volumes bij Food Lion en Hannaford. Ahold USA zag de vergelijkbare verkoop na een sterke eindejaarsperiode lichtjes dalen met 0,2%.
De Nederlandse activiteiten van de fusiegroep deed het in het afgelopen kwartaal “uitmuntend”. De kwartaalomzet (ex. effect 53ste week) groeide met maar liefst 7,5%. Op vergelijkbare basis groeide de omzet van Albert Heijn en Bol.com met 6,6%, gedreven door innovaties in de supermarkten en de sterke groei van online verkoop.
In België daalde de omzet in Q4 met 1%. Ook de vergelijkbare verkoop ging met 0,9% achteruit in vergelijking met het sterke vierde kwartaal in 2015. Het marktaandeel van Delhaize bleef wel stabiel, klinkt het.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?