Om het bedrijf voor te bereiden op de toekomst, heeft de Raad van Bestuur besloten om de structuur en het Group Executive Committee aan te passen. Vanaf 2 mei wordt bpost Group georganiseerd in drie business units: Mail & Retail, onder leiding van Kurt Pierloot, Parcels & Logistics Europe & Asia onder leiding van Luc Cloet en Parcels & Logistics North America onder leiding van Pierre Winand. Luc Cloet en Pierre Winand worden ook lid van het uitvoerend comité. Dat maakte het bedrijf bekend naar aanleiding van zijn kwartaalcijfers.
De komst van de e-commerce heeft heel wat veranderd binnen onze samenleving, en het postverkeer is daar een goed voorbeeld van. "In de toekomst wil bpost een innovatieve en efficiënte operator blijven in België, met een "last mile" die is aangepast aan de veranderende behoeften van de Belgische samenleving, een uitzonderlijk klantenbereik en een duurzame naleving van de universele dienstverplichting. We willen ook een leider in e-commercelogistiek worden in de Benelux die dankzij zijn aanwezigheid in de EU en de VS Belgische bedrijven en consumenten toegang biedt tot logistieke oplossingen voor de e-commerce in de EU en de VS. Om deze ambitie waar te maken, hebben we een doelgerichte strategie bepaald die onveranderd blijft", meldt bpost.
Drie business units
De versnelde daling in briefwisseling, de toename van de pakjesvolumes en de waardecreatie voor e‑commercelogistiek zijn enkele van de belangrijke uitdagingen die ervoor zorgen dat bpost zijn organisatie en Group Executive Committee moet aanpassen. Het bedrijf wordt daarom in drie business units georganiseerd.
Mail & Retail
De business unit Mail & Retail zal instaan voor de commerciële en operationele activiteiten van briefwisseling en verkooppunten in België. Kurt Pierloot zal deze nieuwe business unit leiden en blijft ook lid van het Group Executive Committee.
Parcels & Logistics Europe & Asia
De business unit Parcels & Logistics Europe & Asia zal instaan voor de commerciële en operationele activiteiten van Pakjes en Logistiek in Europa en Azië. Luc Cloet, die nu aan het hoofd van deze entiteit staat, wordt lid van het Group Executive Committee.
Luc Cloet, 59 jaar, begon zijn carrière in 1981 bij Unilever België en bekleedde daarna verschillende uitvoerende functies bij de hoofdzetel Unilever Rotterdam en bij Unilever Belgium Ice cream & Frozen Foods company. In september 2000 ging hij als managing director Parcels & Express van start bij bpost en eind 2015 werd hij verantwoordelijk voor de activiteiten met betrekking tot de zakelijke ontwikkeling van de business unit bpack.
Parcels & Logistics North America
De business unit Parcels & Logistics North America zal instaan voor de commerciële en operationele activiteiten van Pakjes en Logistiek in Noord-Amerika. Zowel Radial als Landmark Global in Noord-Amerika vallen onder deze entiteit. Pierre Winand, die nu aan het hoofd van deze entiteit staat, wordt lid van het Group Executive Committee.
Pierre Winand, 51 jaar, begon zijn carrière bij KPMG, een auditbedrijf. Daarna bekleedde hij verschillende uitvoerende functies bij InBev en ChemicaInvest Holdings. In 2006 werd hij Chief Financial Officer van bpost en in 2017 nam hij de leiding van de business unit Americas, die zich richt op pakjes.
Vertrek Marc Huybrechts
Marc Huybrechts, die in 2014 Koen Van Gerven opvolgde als directeur Mail Retail Solutions, toetrad tot het directiecomité van bpost en bovendien Distriplus leidde, verlaat het bedrijf. Philippe Dubois, momenteel ook lid van het Group Executive Committee en verantwoordelijk voor Mail Service Operations, zal rapporteren aan Kurt Pierloot. “Voor de andere verantwoordelijkheden binnen het Group Executive Committee verandert er niets”, verduidelijkt bpost.
"Ik ben ervan overtuigd dat deze veranderingen in de organisatie ons bedrijf beter zullen positioneren, zodat we onze strategie met succes kunnen doorvoeren. Ze helpen ons sneller om te vormen tot een internationale en dynamische groep met hoofdzetel in België. Ik ben blij Luc en Pierre te mogen verwelkomen in het Group Executive Committee van bpost. Zij brengen uitstekend leiderschap en expertise op topniveau in het domein van de Pakjes & Logistiek mee. Ik wil ook Marc Huybrechts en Philippe Dubois van harte bedanken voor hun bijdrage aan de resultaten van bpost de afgelopen jaren. Onder leiding van Marc zagen we opnieuw een positieve volumetrend in de reclamepost, namen we Ubiway over en ontwikkelden we de kredietactiviteiten en digitale activiteiten van bpost bank. Philippe bracht onze Visie 2020 met succes in de praktijk en lanceerde vorig jaar het nieuwe sorteercentrum in Brussel. Samen met de andere leden van het Group Executive Committee, ben ik er zeker van dat we een heel sterk en ervaren managementteam hebben om de omvorming van dit bedrijf te versnellen”, aldus Koen Van Gerven, CEO van bpost.
Kwartaalcijfers
Deze aankondiging kwam er naar aanleiding van de nieuwe kwartaalcijfers die bpost vrijgaf. In het eerste kwartaal daalden de volumes bij de traditionele post. De afdeling Domestic Mail kende een onderliggende volumetrend van -6,6%, in het eerste kwartaal van 2017 bedroeg die daling nog -4,7% en voor heel het boekjaar 2017 was er een daling van -5,8%. Overnames en een aanhoudende sterke groei van Parcels, konden die dalende inkomsten echter gedeeltelijk tenietdoen. Zo stegen de bedrijfsopbrengsten uiteindelijk nog met 27% en klokten ze af op zo’n 916,2 miljoen euro.
De afdeling Domestic Parcels kende een groei in volume van maar liefst 28,3% (+28,2% voor het volledige jaar 2017), toe te schrijven aan bloeiende e-commerce en C2C. Logistic Solutions steeg met 198,0 miljoen euro, voornamelijk door de consolidatie van Radial. Additional Sources of Revenues (stijging van 6,8 miljoen euro) kon dan weer profiteren van de overname van Imex en M.A.I.L., Inc.
“Kosten werden beïnvloed door overnames voor meer dan 212,5 miljoen euro. Organische stijging van de kosten, vooral personeelskosten en kosten van uitzendarbeid, werden veroorzaakt door hogere pakjesvolumes, loonstijgingen en hoger absenteïsme evenals hogere kosten voor transport, huur en project gerelateerde kosten”, benadrukt bpost.
Het EBITDA daalde met 36,8 miljoen euro en bedroeg 140,2 miljoen euro, wat in lijn ligt met de verwachting van bpost. De nettowinst van het bedrijf daalde dan weer met 22,1 miljoen euro en klokte af op zo’n 72,3 miljoen euro.
Koen Van Gerven: "Zoals voorzien in de vooruitzichten zijn onze operationele resultaten voor het eerste kwartaal lager dan vorig jaar ingevolge de impact van de voortdurende e-subsitutie en een zwak kwartaal in advertising mail. Dit werd slechts gedeeltelijk gecompenseerd door de prijsverhoging voor het kleingebruikerspakket die sinds 1 maart is ingevoerd. De volumegroei van Domestic Parcels was opnieuw uitmuntend, ingevolge de ontwikkeling van e-commerce in België. We zijn de organisatie aan het veranderen teneinde de focus te leggen op de 3 belangrijkste uitdagingen voor de onderneming voor de toekomst: daling van de volumes in brievenpost, groei van pakjes en Radial. Deze nieuwe organisatie verzekert ons om beter te voldoen aan de veranderde behoeften en verwachtingen van de klanten. Met betrekking tot 2018 verwachten we een genormaliseerd EBITDA aan de onderkant van de vooruitzichten en een dividend tenminste op hetzelfde niveau als vorig jaar.”