- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group wil van haar verschillende formules nog tientallen bijkomende winkels openen. Zo moeten er dit jaar een 20-tal Colruyt-supermarkten opengaan. Dat heeft topman Jef Colruyt gezegd in L’Echo.
Colruyt Group is afgetekend marktleider in België, maar de retailgroep ziet nog plaats voor nieuwe winkelpunten in ons land. Op termijn wil Colruyt 30 tot 40 nieuwe Colruyt-supermarkten openen, zegt CEO en voorzitter van de raad van bestuur, Jef Colruyt, in een interview met L'Echo afgelopen weekend. De topman liet optekenen dat er 380 miljoen euro geïnvesteerd wordt om 18 à 20 winkels te openen dit jaar.
Naast het Colruyt-vlaggenschip, heeft Jef Colruyt ook plannen voor de andere winkelformules van de groep. Hij zegt in L’Echo dat er op termijn ook 80 extra Okay-buurtwinkels en 30 Bio-Planets zullen opengaan, vooral in Wallonië en Brussel. Ook de luxeversmarkt Cru zal nog uitbreiden, zegt de CEO. Eerder zei de divisiemanager van Cru al dat de ambitie is om 10 à 15 Cru-vestigingen te openen.
Ook voor Frankrijk, een markt waarop Colruyt ook aanwezig is, heeft de retailer plannen. Jef Colruyt laat optekenen dat hij de vruchten van de verkoop van Pro à Pro wil herinvesteren in de Franse activiteiten. De retailer wil zeven tot tien nieuwe winkels per jaar openen. Vooral in het oosten en het noorden van het land, al spreekt Colruyt ook van zuidelijk te gaan tot Lyon. Verder dan dat, wordt het logistiek te moeilijk voor de retailer.
Colruyt is nog altijd niet rendabel in Frankrijk, maar de topman blijft geloven in het potentieel van de markt. “We hopen binnen enkele jaren winstgevend te zijn. We investeren veel in onze nieuwe winkels, de logistiek en onze prijzen. Een recent onderzoek heeft aangetoond dat we ook in Frankrijk de goedkoopste speler in de regio zijn. We blijven investeren in nieuwe Franse winkels. Frankrijk is een langetermijninvestering.”
Jef Colruyt liet in L’Echo ook zijn licht schijnen op de clash tussen Ahold Delhaize en de merkfabrikanten. “Als Delhaize betere voorwaarden verkrijgt, blijven wij niet stilzitten. Iedereen moet dan langs de kassa kunnen passeren. Onze leveranciers zullen dan opnieuw met ons moeten onderhandelen”, waarschuwt hij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?