- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Comeos gaat naar goede gewoonte ook dit jaar op zoek naar het winkelconcept van het jaar. De inschrijvingen voor de Mercuriusprijs 2017 zijn geopend en de organiserende sectororganisatie roep handelaars op om hun kandidatuur in te dienen.
Vorig jaar won Hypermarkt Carrefour Mons Les Grands Prés het felbegeerde Mercuriusbeeldje. In Bergen experimenteerde Carrefour met nieuwe toepassingen in een hypermarkt, en dat was bijzonder geslaagd volgens de jury. De tweede prijs was voor Júttu, het concept van A.S. Adventure. De Connections Travel Stores werden bekroond met de derde plaats.
Ondertussen kan de strijd om de Mercuriusprijs herbeginnen, want de inschrijvingen voor winkelconcept van het jaar 2017 zijn geopend. In juni selecteert de jury uit de inzendingen de tien laureaten, waaruit één winnaar wordt gekozen. Die wordt bekend gemaakt tijdens een prijsuitreiking op 25 oktober.
De Mercuriusprijs is geen geldprijs. Het is een prestigeprijs want de bekendste retailexperts van dit land beoordelen het concept en zullen via ‘mysteryshopping’ hun uiteindelijke keuze bepalen. "Voor het personeel van het winnende concept is de prijs een echte erkenning en een geweldige boost om door te zetten en het concept verder uit te rollen", aldus Comeos.
Comeos kiest het winkelconcept van het jaar niet zelf, maar doet hiervoor een beroep op zeven retailexperts. Claude Boffa, Academisch Directeur van Solvay Retail Management Programme, leidt als juryvoorzitter alles in goede banen. Benjamin Wayens (Docent Geomarketing ULB) is dit jaar nieuw in de jury. Samen met professoren Gino Van Ossel (Professor Retail en Trade Marketing bij Vlerick Business School) en Malaika Brengman (Professor Marketing & Consumer behavior VUB) en Katelijn Quartier (Academisch Directeur Retail Design Lab) en Stefan Van Rompaey (Hoofdredacteur RetailDetail) en onze eigen Silvie Vanhout (The Retail Academy) selecteren ze tien laureaten uit de ingezonden dossiers.
Handelaars die een dossier willen inzenden, kunnen dit nog tot 6 juni via het inschrijvingsformulier op www.mercuriusprijs.be.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?