Elk jaar publiceert StoreCheck in samenwerking met GfK het Winter/Zomerrapport. 5.000 panelleden spreken daarin hun waardering uit over de verschillende supermarktformules die ze bezochten. De Belgische retailers worden op 7 apsecten beoordeeld. StoreCheck en GfK zijn trots dat ze de samenwerking ook onder de vleugels van de Gondola Group kunnen verder zetten: dit rapport is een belangrijke beoordeling voor de Belgische retail.

Het volledige Zomerrapport lees je exclusief in StoreCheck Oktober, een must voor elke retailer. De resultaten laten duidelijk zien wat er bij de consument leeft en hoe die de verschillende supermarktformules waardeert. Abonneer u hier!

De shopper apprecieert de supermarkten ietsje beter dan 12 maanden geleden. De score bedraagt nu 8,16 tov 8,13 vorig jaar.

Er zijn kleine verschillen tussen de categorieën maar te klein om ze in de kijker te zetten. Als we er toch iets moeten uitlichten is het “uitgebreid assortiment”. Dat kan op meer waardering rekenen van de consument. We merken ook een aantal wijzigingen bij de supermarkten op vlak van prijs en bij de discounters qua uitstraling.

Nationale ranking

OKay kroont zich opnieuw tot de beste en schudt Colruyt van zich af dat vorig jaar nog mee op de eerste plaats stond. De retailer uit Halle moet nu tevreden zijn met de tweede plek. Spar komt de top 3 binnen en dat is toch wel knap na de tegenvallende ranking vorige zomer. Vooral Makro verliest terrein en tuimelt uit de top 5. AD Delhaize behoudt zijn vierde plaats en Lidl wringt zich opnieuw binnen de top 5.

Regionale ranking

Albert Heijn wint hier opnieuw voor Intermarché en Cora. M.a.w., hetzelfde podium als vorige zomer. We voegen er wel aan toe dat ondanks de belangrijke groeicijfers van Cora, de finale ranking op regionaal vlak niet verandert.

Beste evolutie

Als we kijken wie het best evolueerde, dan hebben we dit jaar toch wel een heel aparte  top 3. Op een gedeelde derde plaats staan Spar, OKay en Lidl. Op twee delen Cora en Albert Heijn het podium. Maar dé nummer één in het zomerrapport van 2017 is Proxy Delhaize.

BEOORDELING PER ENSEIGNE

Albert Heijn

Gemiddeld krijgt het enseigne betere scores dan vorig jaar. De shopper duimt vooral op vlak van voordeel omwille van de aantrekkelijke prijzen en de interessante aanbiedingen. Ook de Versafdeling wordt gesmaakt gevolgd door het uitgebreide assortiment. Daarnaast waardeert de consument de netheid in de AH-winkels en de vriendelijkheid van het personeel.

Aldi

De shopper zag vriendelijker personeel bij de hard discounter en waardeert dat deze zomer. De supermarktketen behaalt de hoogste score ooit gegeven in deze categorie. Positieve geluiden horen we ook voor het uitgebreide assortiment en de netheid in de winkels. Toch zijn er nog werkpunten zoals op vlak van Vers en kwaliteit. Voordeel en lage prijzen blijven de sterkste troeven.

Carrefour Hyper

De historisch hoge scores van vorige zomer heeft het enseigne niet kunnen vasthouden. En daar spelen de vriendelijkheid, lage prijzen, kwaliteit en de Versafdeling een negatieve hoofdrol in. Ten opzichte van de andere retailers verliest Carrefour Hyper terrein. En het zijn vooral de trouwe klanten die minder tevreden zijn, ook al weten we dat ze zeer kritisch kunnen zijn in hun beoordelingen. Toch is het wel een signaal dat niet mag worden onderschat.

Carrefour Market

Blijft op de positieve weg verder gaan. Vooral dan op vlak van voordeel (lage prijzen) - wat niet zo evident is - en uitstraling. De consument geeft ook betere scores voor het uitgebreide assortiment.

Maar op vlak van vriendelijkheid krijgt het enseigne verrassend? een mindere duim van de shopper ook al blijft het één van de sterktes van Carrefour Market.

Carrefour Express

Op vlak van voordeel haalt het zijn beste score ooit, ook al ligt het nog een stuk onder dat van de gemiddelde retailer. Goede punten geeft de consument vooral voor vriendelijkheid, een beste score sinds 2011. Over het algemeen evolueert dit enseigne in de positieve zin al is er nog wel wat werk aan de winkel in elke categorie.

Colruyt

Een stabiel rapport voor deze zomer. Echte fans blijven het prijsvoordeel appreciëren terwijl de andere shoppers soms twijfelen aan dit aspect. Opvallend, want het was net die tweede groep die vorige zomer de prijzen wél konden smaken. Uitstraling en vriendelijk personeel kregen opnieuw een iets betere score.

Cora

Na 4 moeilijke jaren plukt het enseigne de vruchten van de inspanningen die het deed op vlak van lage prijzen. Die worden enorm geapprecieerd. Maar ook een beter assortiment en verbeterde kwaliteit dragen bij tot dit goed rapport. Achilleshiel blijft de vriendelijkheid van het personeel dat nog altijd matig wordt beoordeeld. Ook Vers en de netheid van de winkels blijft een aandachtspunt.

Delhaize

De aantrekkelijke aanbiedingen krijgen van de shoppers een uitstekende beoordeling net als het kwaliteitsaanbod. Dat laatste is duidelijk verbeterd, zeker als je vergelijkt met de gemiddelde retailer. Voordeel blijft een moeilijk aspect niet alleen voor Delhaize maar voor de supermarkten in het algemeen. Shoppers geven mindere punten voor het assortiment en ook de Versafdeling verdient meer aandacht.

AD Delhaize

Beter doen dan vorige zomer was niet evident. Toen behaalde het enseigne een geweldig rapport en ergens is het logisch dat het dit jaar wat minder is. Zeker op vlak van voordeel kan het enseigne zijn beste score van vorige zomer niet behouden en is er een terugval. Maar op vlak van Vers en uitgebreid assortiment zijn de cijfers een stuk beter.

Proxy Delhaize

De beste van de klas op vlak van progressie. De shopper beloont vooral de voordelige prijzen en de uitstraling die opmerkelijk is verbeterd. De vriendelijkheid van het personeel vertoont ups and downs maar blijft toch wel een sterkte en scoort ook nog altijd boven het gemiddelde.

Intermarché

De totale score blijft ongeveer gelijk, dankzij betere appreciatie voor de aantrekkelijke prijzen en het vriendelijke personeel. Enkel het uitgebreide assortiment en de kwaliteits producten vallen minder in de smaak bij de shopper. Ook qua uitstraling is er opnieuw wat meer werk aan de winkel.

Lidl

Het is het derde rapport op rij dat Lidl betere scores krijgt dan de gemiddelde supermarkt. De inspanningen die het enseigne levert in hun winkels kan op veel bijval rekenen van de consument. Uitstraling is niet langer een zwak punt en het Vers assortiment krijgt opvallend beter scores. Voordeel blijft een sterke troef terwijl de vriendelijkheid van het personeel een aandachtspunt blijft.

Makro

Ze zullen het niet graag horen op de hoofdzetel in Wommelgem maar het enseigne ziet alle scores achteruit gaan ten opzichte van vorige zomer. Vooral vriendelijkheid krijgt zwakke punten van de shopper. Maar ook de voordelige prijzen en de uitstraling worden minder geapprecieerd. Toch blijft dat laatste criterium de sterkte van Makro.

Match

Ook hier zien we niet echt uitmuntende cijfers. Voordeel blijft een heikel punt. Opvallend is ook dat de uitstraling van de winkels erop achteruit gaat, nochtans één van de sterktes de afgelopen jaren. De klanten appreciëren wel de netheid in de winkels net als de kwaliteitsvolle producten die er liggen. Ook het personeel krijgt betere punten voor vriendelijkheid.

OKay

Mag zich de primus perpetus noemen op nationaal vlak en dat al voor de derde keer. De shopper geeft uitstekende punten voor zowel voordeel, uitstraling als vriendelijkheid. Opvallend zijn de betere scores voor de prijzen van de producten net als voor de Versafdelingen en het uitgebreide assortiment.

Spar

Kan ook positieve resultaten voorleggen. De voordelige prijzen en het vriendelijke personeel kan de consument zeker waarderen. Net als het Vers departement en het uitgebreid aanbod aan producten. Aandachtspunt is de netheid in de winkels, die er lichtjes op achteruit gaat in vergelijking met vorige zomer.