Chronopost is in Frankrijk gestart met een beleveringsdienst van gekoelde voedingswaren: Chronofresh. De dochter van La Poste investeert ruim 20 miljoen euro in de nieuwe dienst. Ook het zusterbedrijf DPD overweegt om de dienst in België uit te rollen. Maar een datum is nog niet vastgepind.
Chronofresh is een ‘next day’ distributiedienst voor gekoelde (tussen 0 en 4°C) en diepgevroren (-18°C) voedingswaren. De dienst richt zich zowel tot particulieren als bedrijven en handelaars. De colli, die tot 30 kg mogen wegen, worden meegenomen met de zelfde bestelwagens als de traditionele pakketten. Maar om de koude keten niet te verbreken, worden de producten in isotherme koffers vervoerd. Er dient dus niet geïnvesteerd te worden in (duurdere) bestelwagens met een koelsysteem.
Volgens Martin Piechowski, de CEO van Chronopost, zal Chronofresh een omwenteling veroorzaken in de distributie omdat gewone en gekoelde pakketten met dezelfde leverdiensten worden vervoerd. “Deze bundeling laat ons toe om de duurste fase van het vervoer – de laatste kilometer – goedkoper te maken,” zegt hij. De dienst zou tussen de 15 en de 20 euro per pakket kosten, ongeveer het dubbele van een ‘normaal’ pakket.
30.000 pakken per dag
De dienst is enkele maanden geleden in de regio van Parijs getest. Aanvankelijk werden 4.000 colli per maand geleverd, maar tegen december zouden het er 1.200 per dag moeten zijn. Vandaag wordt de helft van het territorium afgedekt en tegen september 2016 moet de dekking volledig zijn. Volgens Piechowski wil Chronofresh een marktaandeel van meer dan 30% en tegen 2020 een omzet halen van 100 miljoen euro. Tegen dan zouden meer dan 30.000 gekoelde pakketten per dag geleverd worden.
Hiervoor wordt een centraal platform gebouwd in het departement Seine-et-Marne en krijgen 80 Chronopost-vestigingen twee gekoelde ruimtes. Ook wordt geïnvesteerd in koelvoertuigen, traceersystemen, RFID-tags om de temperatuur te controleren, e.d.m. Tegen 2020 wordt 20 miljoen uitgetrokken.
Volgens een studie van Chronopost vertegenwoordigt het vervoer van voedingsproducten een markt van 21,4 miljard euro (2014) in Frankrijk, waarvan 35% onder geleide temperatuur. Producenten en grossisten besteden 70% van hun vervoer van verse en gekoelde producten. Piechowski verwacht dat door de groei van de vraag naar e-commerce, een gedeelte van deze transporten overgeheveld zal worden naar pakjesdiensten.
Ook in België?
Volgens Piechowski is het de bedoeling om Chronofresh ook elders in Europa uit te rollen. In de meeste Europese landen buiten Frankrijk werkt Chronopost onder de naam DPD. Volgens Marc Morioux, de CEO van DPD Belgium, heeft het hoofdkantoor in Parijs inderdaad onlangs gevraagd om te onderzoeken welke de marktmogelijkheden zijn in België. “Wij bevinden ons nu in de fase van het marktonderzoek,” verklaarde hij aan Gondola. “Het project is met andere woorden nog te ‘embryonaal’ om te zeggen of en wanneer de dienst ook in België zal worden aangeboden."
In België experimenteert bpost eveneens sinds eind 2014 met de levering van boodschappen aan huis. De dienst Combo wordt al Bpost biedt Combo al sinds eind 2014 aan in Brussel, Halle-Vilvoorde en Waals-Brabant, en sinds kort ook in Antwerpen. Via de dienst kunnen consumenten de bestellingen plaatsen in de webshops van Carrefour, Cora, Wink en enkele handelaars, om die vervolgens in één keer door bpost thuis te laten leveren. Hiervoor is een speciale box met droog ijs voor de koeling ontworpen.
Volgens Morioux gaat Chronofresh echter verder dan deze dienst. “Er wordt niet alleen aan particulieren geleverd, maar ook aan winkels. Dat maakt de scope veel breder.” Tijdens de voorstelling van de dienst heeft Piechowski inderdaad gezegd dat de markt van expressleveringen van gekoelde en diepgevroren voedingswaren zich zal opsplitsen tussen B2C en B2B. Beide zouden ongeveer de zelfde omvang hebben. In het eerste geval zou het vooral gaan om e-commerce, maar in het tweede zal het eerder gaan om leveringen voor grossisten (aan restaurants, de detailhandel, e.d.m.).