Jumbo heeft de bvba Jumbo België in het leven geroepen. Zo komt de Nederlandse supermarkt opnieuw een stapje dichter naar ons land.
Jumbo nadert de Belgische markt met rasse schreden. Nadat het in maart nog liet weten op zoek te zijn naar een ervaren vastgoedaquisiteur voor zijn Belgische vestigingen, richtte het afgelopen maandag zijn eigen bvba Jumbo België op met zetel in Antwerpen. Dat blijkt uit de bijlage van het Belgische Staatsblad.
Volgens het document werd de bvba Jumbo België opgericht door Jumbo Groep Holding en Jumbo Food Groep. Het doel? De handel, de in- en verkoop, de distributie, de marketing van levensmiddelen en aanverwante artikelen, al dan niet via een digitaal (verkoop) kanaal en het verlenen van logistieke diensten ten behoeve van de aan de vennootschap verbonden winkelbedrijven. Daarnaast mag het bedrijf ook horeca-activiteiten uitoefenen. "De vennootschap wordt opgericht voor onbepaalde duur en begint te werken op datum van acht juni", meldt het document nog.
Ter herinnering, in maart was Jumbo nog volop onderzoek aan het doen naar de Belgische markt en daarvoor was het bedrijf op zoek naar een ervaren vastgoedacquisiteur. Concreet zal die instaan voor de keuze van de nieuwe locaties in België. “Er zal een team samengesteld (contractmanager, Casco manager en Winkelportfolio manager) worden dat zich bezig gaat houden met het uitbreiden in België. Jouw verantwoordelijkheid is het lokaliseren en verwerven van geschikte vestigingslocaties. Je gebruikt hierbij het externe netwerk en realiseert uitbreiding van winkeloppervlaktes. In een latere fase zal de focus komen te liggen op de optimalisatie van de bestaande winkelportefeuilles", luidde het toen in de vacature.
Wanneer de Nederlandse supermarktketen precies zijn intrede op de Belgische markt zal doen, is nog onduidelijk. Al zal het waarschijnlijk niet meer voor dit jaar zijn, zo liet Ton Van Veen, CFO bij Jumbo ons onlangs weten tijdens een interview. “In ons meerjarenplan is de optie voorzien dat we de Belgische markt betreden. Laat me zeggen dat we het zeker niet uitsluiten. Voor dit of komend jaar is het nog niet, we willen eerst kijken welke mogelijkheden er zijn. We willen werken vanuit dezelfde filosofie, met een combinatie van omnichannel, online en foodmarkten. Het vergt een goeie voorbereiding en strategie als we naar België gaan. We zijn zeer landgericht, het zou dom zijn om te denken dat wat in Nederland werkt, dat ook doet in België”, vertelde Van Veen ons toen. En nu lijkt Jumbo dus ook effectief de daad bij het woord te voegen.