Mark Frese stapt eind dit jaar op als CFO en CEO ad interim bij Ceconomy. Hij wordt tijdelijk vervangen door Bernard Düttman die de operationele leiding van het bedrijf op zich neemt. De beslissing om op te stappen komt er naar aanleiding van de teleurstellende jaarcijfers van Ceconomy.
Ceconomy, het bedrijf waartoe MediaMarkt en Saturn behoren, heeft geen goed jaar achter de rug, zo blijkt uit de recente jaarcijfers die het bedrijf vrijgaf. De groep zag zijn omzet in het boekjaar 2017/18 met 0,9% dalen tot 21,4 miljard euro, tegenover 21,6 miljard het jaar ervoor. Dat is vooral te wijten aan de tegenvallende verkoop in de fysieke winkels. Bovendien viel ook de verkoop in Duitsland, een van Ceconomy's belangrijkste markten, tegen door de uitzonderlijke warme zomermaanden. De online omzet kon daarentegen wel positieve resultaten behalen. Zo steeg de online verkoop met 13% en was leverde het afgelopen boekjaar 2,6 miljard euro op, ofwel zo’n 12,1% van de totale verkoop.
Als we dieper inzoomen op de verschillende landen waar Ceconomy gevestigd is, merken we dat Duitsland nog steeds de belangrijkste markt blijft. Hoewel de verkoop daalde door de uitzonderlijk warme zomer, was het land goed voor een omzet van 10,34 miljoen euro, een lichte daling tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Toen bedroeg de omzet nog 10,56 miljoen. De Duitse markt is goed voor zo’n 429 winkels, waarbij er dit jaar 5 nieuwe winkels openden en 2 hun deuren sloten. Hoewel de Belgische markt maar 28 winkels in handen heeft, vrij weinig dus in vergelijking met Duitsland, kon ons land wel een lichte groei optekenen en klokte het af op zo’n 701 miljoen euro. Bovendien opende Ceconomy in België nog 1 winkel. Verder maakte ook Spanje een goede beurt en steeg de omzet van 1,97 miljoen vorig boekjaar naar 2 miljoen dit jaar. Bovendien opende de groep hier 2 nieuwe winkels.
Het EBITDA van de groep klokte dit boekjaar af op zo’n 650 miljoen euro, een daling ten opzichte van vorig jaar toen het EBITDA nog 714 miljoen bedroeg. Ook het bedrijfsresultaat daalde tot 419 miljoen in vergelijking met vorig jaar, toen het nog zo’n 494 miljoen euro bedroeg. De bedrijfsmarge daalde dit jaar tot slot met 0,4% tot 1,9%.
Hoewel de resultaten misschien niet zo rooskleurig zijn, blijft het bedrijf wel positief. Zo bestempelt de groep dit boekjaar als een overgangsperiode waarin het zichzelf stapsgewijs kan herpositioneren en zijn strategie op een meer consistentere manier kan implementeren zodat het bedrijf in de toekomst meer productiviteit kan genereren. Volgend boekjaar zou het bedrijf, naar eigen zeggen, zelfs een lichte omzetgroei optekenen. Het bedrijf benadrukt daarnaast dat de goede resultaten in zijn online verkoop bewijzen dat de bouwstenen van zijn nieuwe strategie wel degelijk werken.
Mark Frese stapt op als CFO
Ook maakte het bedrijf bekend dat Mark Frese, voormalig CFO en CEO ad interim, besloten heeft om de handdoek in de ring te gooien. Hij zal vanaf 31 december 2018 vervangen worden door Bernhard Düttman, die al heel wat ervaring verzamelde als lid van de raad van bestuur bij Beiersdorf, Lanxess of Tesa.
Het is niet de eerste keer dat slechte resultaten de kop kosten van een van de topmannen in het bedrijf. Deze zomer moest Pieter Haas, CEO van Ceconomy, namelijk opstappen na veel kritiek van investeerders op de winstwaarschuwing die het bedrijf uitstuurde. Mark Frese nam toen zijn functie tijdelijk op zich.