- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Je online bestellingen laten leveren door robots? Vanaf deze maand kan het in Londen, Duitsland en Zwitserland, waar tech bedrijf Starship Technologies levering door speciale robots uittest. Het werkt daarvoor samen met onder andere JustEat en Metro Group.
Vanaf deze maand worden enkele tientallen robots van Starship Technologies ingezet in Londen, Düsseldorf, Bern en Hamburg voor leveringen aan huis. Voor het proefproject werkt het Britse tech bedrijf samen met online maaltijddienst JustEat, het Duitse pakjesbedrijf Hermes, de Londense food start-up Pronto en het Duitse Metro Group. “De partners waarmee we samenwerken zijn top in hun vak, gepassioneerd en snel om nieuwe technologieën te omarmen. Daarom zijn zij de perfecte keuze voor ons om onze robotlevering te tonen”, zegt Allan Martinson, Chief Operating Officer Starship Technologies.
De robots moeten pakjes, maaltijden en boodschappen aan huis leveren bij consumenten voor afstanden tot 5 kilometer. Ze kunnen zelfstandig rijden, maar worden wel gemonitord vanuit controlecentra. De robots werden de afgelopen maanden in 12 landen getest en hebben daarbij in totaal al 8.000 kilometer afgelegd en 400.000 mensen bediend. Starship klopt zichzelf op de borst dat er daarbij geen enkel ongeluk veroorzaakt werd.
“We kunnen niet wachten om dit proefproject te lanceren in Londen en het op termijn uit te rollen naar andere steden. We hopen dat de straten bevolkt zullen worden door duizenden van deze robotos om mensen hun warme Pronto-maaltijden te bezorgen”, zegt James Roy Poulter, CEO van Pronto.
Naast de vier hierboven vermelde steden, zullen de robots ook nog in een andere Duitse stad getest worden en op termijn ook in andere Europese en Amerikaanse steden geïntroduceerd worden.
Bekijk hier hoe de levering door robots in zijn werk gaat:
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?