De Europese food retailmarkt kende in het afgelopen kwartaal een trage groei. De inkomsten stegen met amper 1,1%. In België daalden de volumes, maar stegen de prijzen.

Het bedrag dat consumenten over heel Europa uitgeven aan boodschappen is in het derde kwartaal van 2016 met amper 1,1% gestegen. Dat is de op twee na laagste groei die onderzoeksbureau al heeft vastgesteld sinds het met de metingen begon in 2008.  De prijzen voor FMCG-producten in Europa stegen met 0,8%, maar de volumes groeiden met amper 0,3%.

België

In België gingen de FMCG-prijzen met 2,3% omhoog, maar daalden de volumes met 0,8% waardoor de supermarktketens in ons land de omzet met een kleine 1,5% zagen stijgen. 

Europese landen

Buurlanden Nederland (+1%), Frankrijk (0,7%) en Duitsland (0,8%) kenden echter een nog lagere groei dan ons land. Ook daar daalden de volumes, vooral in Nederland (-1%).

Van de 21 gemeten landen, was Turkije het best presterende met 8,1% meer omzet. Van de vijf grootste Europese markten was Spanje de grootste groeier. Het Zuid-Europese land zag de prijzen (+3,5%) en de volumes (+0,1%) stijgen. De FMCG-markt groeide hierdoor 3,6% in het Zuid-Europese land. De slechtste leerling van de klas van vijf was het Verenigd Koninkrijk, waar de prijzen (-0,2%), de volumes (-0,5%) en de inkomsten (-0,7%) achteruit gingen.

 

Grote markten presteren onder gemiddelde

“De Europese FMCG-markt blijft met een slakkengang groeien, mede door de prestatie van de vijf grootste markten die, op één na, onder het Europees gemiddelde scoren,” zegt Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe bij Nielsen. “De uitzondering is Spanje, dat een boost kende dankzij een lange zomer en de daarbijbehorende toeristen, die de economische situatie mee hebben verbeterd en de grote volumegroei van seizoensproducten hebben gedreven.”