- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Zalando gaat binnenkort naast kleding, schoenen en accessoires ook cosmetica verkopen. De verkoop start in de lente, voorlopig enkel in Duitsland. De eerste contracten met cosmeticamerken zijn binnen. Onder hen L’Oréal, Maybelline en Nails Inc. Ook komt er in Berlijn een fysieke winkel.
Vorig jaar had de Duitse webshop al laten uitschemeren dat hij die stap begin dit jaar zou zetten. Een woordvoerster bevestigde aan Gondola dat de verkoop in de loop van de lente start. Een datum wou ze voorlopig niet verklappen. “Dat wordt pas eind februari of begin maart bekendgemaakt”, zegt ze.
In eerste instantie zullen enkel de Duitse klanten cosmeticaproducten kunnen kopen. Hen wordt een volledig gamma aangeboden van maquillage, huid- en haarverzorgingsproducten, parfum en accessoires. Ook de prijscategorieën zullen breed zijn. Of en wanneer ook de Belgische consumenten in de toekomst toegang krijgen tot deze producten, staat nog niet vast. “Eerst willen we zien of het concept aanslaat, hoe het werkt, of de vraag groot genoeg is, enzovoort. In functie van de resultaten zullen we beslissen of we de verkoop uitbreiden naar andere landen”, legt ze uit.
Wel zei ze dat ongeveer gelijktijdig met de online verkoop, ook een fysieke winkel in Berlijn opengaat. “Met de Beauty Concept Store willen we een online en offline klantenbeleving creëren. In deze ‘lab omgeving’ willen we de consumenten een tastbare productervaring bieden. Tevens zullen we het gebruiken als evenementen- en kennisplatform voor productlanceringen, tutorials en advies van schoonheidsdeskundigen. Zo kunnen we de beautyklant beter leren kennen en de offline ‘test cases’ vertalen naar de digitale wereld”.
“We kunnen nu al meer dan 30 merken bevestigen. Deze zijn onder andere L'Oreal, Maybelline, Nails Inc., Benefit, Penhaligon’s, Codage, LA Bruket und Percy & Reed. We verwachten dat tegen dat de online verkoop start, bijkomende merken zullen tekenen”, zegt ze nog.
Voor de cosmeticaproducten zal hetzelfde bezorg- en retourbeleid als voor de huidige producten worden gehanteerd, zegt ze tot slot.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?