- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
myShopi maakt als eerste in België gebruik van Beacon-technologie in de supermarkt. Het gaat om een samenwerking met Coca-Cola en Delhaize, waarbij exclusieve promoties naar consumenten hun smartphone gestuurd worden tijdens het winkelen.
Het Beacon-project werd deze zomer, in samenwerking met de retailer en Coca-Cola, gelanceerd in 10 winkelpunten van Delhaize. Concreet krijgt de consument een notificatie met bijpassende jingle op zijn smartphone wanneer hij voorbij een product van Coca-Cola in promotie loopt. Eens de consument op het pushbericht klikt, opent de myShopi app en toont deze een exclusieve cashback promotie. Deze promotie kan vervolgens meteen gebruikt worden in het winkelpunt en wordt achteraf terugbetaald op de bankrekening van de consument.
Voorlopig gaat het nog om een testproject, maar de doelstelling van Coca-Cola Enterprises, Delhaize en myShopi is om deze indien mogelijk op een grotere schaal te implementeren in België.
Hoe werkt het?
myShopi is met dit project de eerste om de Beacon-technologie in een Belgische supermarkt te gebruiken. Maar hoe gaat dat ook alweer in z’n werk? Kleine apparaten, de zogenaamde “Beacons”, worden in de winkelrekken en aan de ingang of parking geplaatst van het winkelpunt. Deze Beacons sturen via Bluetooth pushberichten naar de smartphones van myShopi-gebruikers. Dit laat merken toe om directer en relevanter met de consument te communiceren in het winkelpunt.
In deze video kan u zien hoe het testproject bij Delhaize in zijn werk gaat:
Toekomstmuziek
De technologie biedt natuurlijk nog veel meer mogelijkheden. Zo zou PayPal aan een betaaloptie via Beacons werken, en zouden de Beacons de klant ook de weg kunnen wijzen naar bepaalde producten in de winkel. Voor retailers biedt de technologie dan weer de kans om nog meer op maat service te bieden door het analyseren van het shopgedrag van klanten. Voorlopig is dit echter nog toekomstmuziek, en botsen sommige functionaliteiten op de privacyregels.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?