Partner content Franchisenemers: jullie moeten dringend een opleiding volgen in lokale digitale marketing!
- Te veel winkeliers hebben onvoldoende kennis om hun lokale digitale marketing te beheren
- Mobilosoft biedt hen een complete en praktische e-learning opleiding
- De eerste feedback is alvast lovend
Het digitale kanaal profiteert van een enorme boost door de crisis, waardoor lokale digitale marketing meer dan ooit nodig is! Nochtans is dit erg onbekend en vaak slecht beheerd door de meeste franchisenemers, die de basisbeginselen van essentiële tools niet onder de knie hebben. Mobilosoft, specialist in lokale digitale marketing, heeft beslist om dit probleem te verhelpen door een e-learning platform op poten te zetten dat gericht is op franchisenemers en lokale winkeluitbaters.
Er zijn veel lessen te leren uit deze crisis, en voor sommigen moeten we wachten op het nodige inzicht achteraf. Maar er is al zeker één les die duidelijk is: het digitale kanaal heeft in één trimester meer volgers en invloed gekregen dan in vele jaren van spectaculaire groei. Het is onmogelijk om een slimme handelaar te zijn, zelfs op lokaal niveau, zonder de basisprincipes van digitale marketing onder de knie te hebben.
Lokale winkeluitbaters zijn slecht voorbereid op deze uitdaging
Dat constateert ook Mobilosoft, een expert in digitale marketing: te veel franchisenemers hebben onvoldoende kennis om tools zoals Google My Business, Store Locator of hun Facebook-pagina goed te beheren. "Ondanks de alomtegenwoordigheid van social media en Google als leverancier van web-to-store verkeer, merken we dagelijks dat het niveau van de lokale kennis onvoldoende is", bevestigt Georges-Alexandre Hanin, CEO van Mobilosoft. De enorme versnelling die het digitale kanaal zojuist heeft ingezet, zorgt ervoor dat handelaars dringend een opleiding moeten volgen om mee te zijn.
80% van de consumenten doet minstens één lokale zoekopdracht per week via Google, en 75% daarvan wordt omgezet in lokale aankopen. Het verschil tussen een goede en een slechte uitvoering komt overeen met een vervijfvoudiging!
De klant op het juiste moment en op de juiste plaats informeren is een permanente uitdaging voor elke lokale winkelmanager. "80% van de consumenten is gewend om minstens één lokale zoekopdracht per week te doen via Google. En 75% daarvan wordt omgezet in een lokale aankoop”, vertelt Georges-Alexandre Hanin. “Het verschil tussen een goede en een slechte uitvoering is enorm: we hebben het over een vervijfvoudiging van het aantal lokale interacties! Wanneer het over 70.000 interacties gaat, maakt dat een groot verschil!”
Een complete en actiegerichte online training
De lancering van de Mobilosoft School, een opleidingsplatform in de vorm van e-learning, komt dan ook op het juiste moment. Het biedt verschillende uren interactieve training, met content in verschillende formaten. Het doel? De uitdagingen van lokale digitale marketing illustreren, advies geven voor het dagelijkse beheer, en de valkuilen die vermeden moeten worden kenbaar maken. Concreet bevat deze opleiding 9 modules, die betrekking hebben op uiteenlopende aspecten zoals het beheer van de aanwezigheid van vestigingen, het beheer van de lokale e-reputatie en de activatie van lokale digitale marketingcampagnes, zowel gratis als betalend. Aan het einde van deze cursus krijgen de deelnemers een certificaat.
800 lokale handelaars bij Carrefour gaan een opleiding volgen
Dit initiatief is intensief voorbereid om een opleiding op maat van lokale handelaars te creëren. Mobilosoft kon onder meer rekenen op de kracht van Carrefour, een keten die al langdurig gebruikt maakt van zijn technologie. Christophe Polsenaere, digital activation manager bij Carrefour, bevestigt dat de ontwikkeling van de kennis van zijn franchisepartners een prioriteit is voor zijn merk, waardoor de supermarkt in staat is om zijn digitale transformaties optimaal uit te voeren. "Om dit doel te bereiken”, vertelt hij, "moesten we een kwalitatieve oplossing vinden om hun kennis over de uitdagingen van lokale digitale marketing te vergroten. Dus we zijn erg nauw betrokken geraakt bij dit online opleidingsproject.”
Carrefour hielp de lancering van het project te versnellen door de inhoud van de opleiding af te stemmen op de dagelijkse uitdagingen waarmee winkeluitbaters en franchisenemers van Carrefour geconfronteerd worden. De retailer is ook de eerste klant van Mobilosoft School, aangezien 800 lokale managers deze opleidingcyclus via e-learning zullen volgen. Op het einde van de rit zullen ze hun digitale en lokale communicatie op een autonome manier kunnen beheren.
De voordelen van e-learning ten dienste van de pedagogie
Mobilosoft heeft zijn leerplatform goed uitgewerkt dankzij de samenwerking met twee entiteiten van de Virtulogy International groep: Virtuology Academy voor het academische gedeelte en Broadkat voor de multimediale opmaak. De lange ervaring die deze partners hebben wat online opleidingen betreft maakt het een meer dan effectief alternatief voor traditionele cursussen, bevestigt de CEO van Virtuology Academy, Alain Heureux. De evolutie van de technologie en de bandbreedte maakt het mogelijk om multimedia content beschikbaar te maken en om online werksessies levendiger te maken. Ten slotte is het evidente belang van een dergelijke formule te danken aan een groot aantal deelnemers dat verspreid is over een groot gebied, aan het werkveld en aan de evidente troeven in de huidige context die zorgen voor een maximale voorzichtigheid in termen van social distancing.
De opleiding is didactisch en compleet, en de gegeven voorbeelden zijn concreet. Ik raad niet alleen alle lokale ondernemers aan om ze te volgen, maar ook alle retailers om het aan te bieden aan hun franchisenemers.
Er zijn ook andere partnerschappen gesloten met Gondola Academy in België en met Club de la Franchise in Frankrijk, die opleidingen zullen aanbieden aan hun leden.
De eerste feedback van franchisenemers is zeer lovend!
Sommige ketens hebben hun franchisenemers al uitgenodigd om de Mobilosoft School-opleiding te volgen om de relevantie ervan te valideren. De feedback van de deelnemers is zeer positief, zoals blijkt uit de getuigenis van Bruno Claes, franchisenemer bij Ixina: "Ik heb tijdens deze training geleerd om alle lokale aspecten met betrekking tot de digitale strategie van mijn verkooppunt te managen. Na enkele uren heb ik alle kaarten in handen om mijn e-reputatie te beheren, om mijn bijzonderheden als lokale speler naar voren te brengen, met een 360° visie op de mogelijkheden die Google My Business en Facebook bieden. De opleiding is didactisch en compleet, de gegeven voorbeelden zijn concreet en betekenisvol. Ik raad niet alleen alle lokale ondernemers aan om deze opleiding te volgen, maar ook alle retailers om deze aan te bieden aan hun partners in verkooppunten".
Meer gedetailleerde informatie vindt u op de website van Mobilosoft.