1
Foto's
•
•
Fashion
•
Dominique Soenens
•
JBC opent van een Innovation Lab op de Corda Campus in Hasselt. De prêt-à-porter kledingwinkelketen test op dit moment bewegingssensoren, persoonlijke boodschappen in verkooppunten, een pop-up printshop en een feedbacktotem. In het kader van co-creatie met de klanten, bedrijven en onderzoekscentra zoekt de groep naar innovaties die de winkelervaring kunnen verbeteren en personaliseren.
Klantbehoefte als vertrekpunt
De wereld verandert snel, en dat geldt evenzeer voor het winkelgedrag van consumenten. In haar Innovation Lab gaat JBC op zoek naar relevante en realistische oplossingen om haar klanten nog beter bij te staan tijdens het online en offline winkelen. Het bedrijf vertrekt hierbij steeds vanuit de behoeften van haar klanten. “Technologie biedt een faciliterende rol, maar mag nooit het startpunt noch een drempel zijn”, licht Dennis Gommé, Digital Innovation Expert bij JBC, toe.
Alle innovaties worden twee tot vier maanden in het JBC Innovation Lab getest, geëvalueerd en continu bijgestuurd. Aan de hand van drie criteria wordt bepaald of een innovatie in de Belgische JBC-winkels zal worden uitgerold. Eerst en vooral moet de oplossing een antwoord bieden op een klantbehoefte en dus voldoende relevant zijn voor de JBC-klant van morgen. Daarnaast worden ook de uitvoerbaarheid en rendabiliteit van elke innovatie onder de loep genomen.
“In het JBC Innovation Lab zijn innovaties aanwezig die vandaag al een plek hebben in de Belgische JBC-winkels en we verder willen optimaliseren, maar evenzeer innovaties die momenteel proefdraaien in het lab of waar we morgen mee willen starten. We leggen de lat hoog. Het is de bedoeling dat de innovaties echt een meerwaarde bieden voor onze klanten om hen nog beter te kunnen bijstaan tijdens het winkelen. Dat kan dus ook betekenen dat sommige prototypes die we momenteel testen hun weg naar de winkels niet zullen vinden”, vult Gommé aan.
In-store analytics en personalisatie van kledij
Momenteel experimenteert JBC met bewegingssensoren, gepersonaliseerde in-store boodschappen, een pop-up printshop en een feedbacktotem. Hoe het de inrichting van de winkel beter kan afstemmen op het winkelgedrag van klanten, zodat zij zo gemakkelijk mogelijk vinden wat ze zoeken, gaat het bedrijf na via bewegingsdetectie. Daarnaast bouwt JBC samen met Nurama en de Research Retail Innovation afdeling van de PXL Hogeschool aan een proefproject waarbij in-store boodschappen aan de klant wordt aangepast. Met de Gentse start-up Flâneur, die sterk bezig is met gepersonaliseerde kledij voor jongeren, werkt JBC aan een oplossing voor in-store personalisatie van kledij. In het Innovation Lab is vandaag namelijk een pop-up printshop gevestigd die het voor klanten mogelijk maakt hun eigen gepersonaliseerde kledingstuk te ontwerpen en ter plaatse te laten printen. Tot slot test JBC in haar Innovation Lab op dit moment ook oplossingen om feedback te vragen aan haar klanten, zodat het bedrijf haar innovaties snel kan bijsturen waar nodig.
Verbetering van bestaande instrumenten
Naast nieuwe oplossingen die mogelijks hun weg zullen vinden naar de Belgische JBC-winkels, worden in het Innovation Lab ook bestaande oplossingen zoals het Pienter Pashok en de JBC-kiosk verder geoptimaliseerd. Het Pienter Pashok is een paskamerservice met interactief scherm die outfitinspiratie geeft op basis van klantenprofiel en de mogelijkheid biedt om een andere kleur of maat naar het pashokje te laten brengen. Via de JBC-kiosk kunnen klanten dan weer kledingstukken online bestellen en de voorraad van (dichtbijzijnde) winkels bekijken.
"De JBC van de toekomst bedenken"
Het JBC Innovation Lab kadert in de continue zoektocht van het bedrijf naar manieren om de klant nog beter bij te staan tijdens het winkelen. Samen met start-ups, bedrijven, onderzoekscentra en klanten test het Belgische kledingmerk er innovaties die het leven van consumenten makkelijker kunnen maken, al dan niet ondersteund door technologie. “We geloven in de kruisbestuiving tussen ervaren rotten in het vak en jonge ondernemers. Samen kunnen we bouwen aan JBC van morgen en klanten de optimale shopervaring bieden”, zegt Lode Van Laere, Chief Omnichannel Officer bij JBC.