Begin oktober opende in Rotterdam De Markthal, een indrukwekkend staaltje architectuur en de grootste overdekte versmarkt van Nederland. De hal staat volledig in het teken van food en biedt een even divers aanbod van kwaliteitsvoeding als van verkooppunten. Toen De Markthal op 1 oktober geopend werd, was dat onder grote belangstelling. Niet alleen door de aanwezigheid van Koningin Maxima, maar vooral door de omvang en ontwerp van het gebouw. De Markthal is een gigantische tunnel- of boogvormige hal, die op zijn hoogste punt 40 meter hoog is. Deze hal overdekt een marktvloer die in totaal zo’n 6.200 m2 commerciële activiteiten herbergt. Het plafond wordt versierd door ‘De Hoorn des Overvloeds’, een 11.000 m2 groot kunstwerk van Arno Coenen dat sterk uitvergrote groenten, fruit, granen en andere voedingsproducten afbeeldt. Door het speciale ontwerp van het gebouw heeft De Markthal veel weg van een modern monument, maar dan wel één rond food consumptie.                   

Van biobakkers tot Leonidas

In totaal huisvest de hal 96 vaste kramen, 15 winkels en 8 restaurants. De meeste food verkopers zijn specialzaken die inspelen op de vraag naar ambachtelijkheid. Zo zijn er onder andere kwaliteitsslagerijen, biologische fruit- en groentenkramen, kaasspeciaalzaken, een biobakkerij, een delicatessenzaak, een viskraam, enkele verkopers van noten en gedroogd fruit, een sushizaak, een patissier, enzovoort. Een groot deel hiervan zijn filialen van lokale speciaalzaken, maar er zijn ook enkele internationaal bekende ketens aanwezig zoals Albert Heijn, Delifrance en Leonidas, maar die zijn duidelijk in de minderheid. Er worden aan de ingang wel groenten en fruit en ambachtelijke broden verkocht in houten bakken op de grond, maar verder ontbreekt het échte marktgevoel wel. Zeker in vergelijking met andere overdekte hallen in Europa, zoals die van Valencia of Barcelona. Neen, dan deed De Markthal ons meer denken aan een soort shopping center voor food, maar dan wel kwaliteitsfood. De hal profileert zich, o.a. met de plafondschildering, als een inspirerend plek voor puur en authentiek eten. Daarmee speelt de hal in op de trend rond authentiek en biologisch voedsel die ook bij ons speelt (denk maar aan Cru).                 

Naast de vele speciaalzaken waar je Franse droge worsten, huisgemaakte veggieburgers of ambachtelijke stroopwafels kan kopen, zijn er ook twee supermarkten thuis in de markthal. De Albert Heijn op de ondergrondse verdieping, een standaard wijkwinkel van 1.200 m2, en de Aziatische supermarkt Wah Nam Hong op het gelijkvloers. Ook deze winkel is een vestiging van een Rotterdamse winkelier, met een allochtoon assortiment dat in bijna niets overeenkomt met dat van de AH. De Chinese winkelier baat verder ook een restaurant uit op de eerste verdieping.

Kramen, restaurants en winkels

Naast Chinees, kan je in de markthal ook Spaanse tapas of Turks-mediterrane gerechten krijgen aan de toog bij Pinchos en Obba’s Foodbar respectievelijk. Naast je boodschappen, kan je dus ook een hapje eten in De Markthal. En niet alleen in de 8 restaurants, want een groot deel van de kramen wordt ook gebruikt voor de verkoop van producten voor directe consumptie zoals koffie, churro’s of verse sapjes. Het zijn wel enkel de restaurants die een “terras” hebben, dat op het dak van hun kramen staat en zo het mooiste zicht geeft op De Markthal.

Het grootste deel van de oppervlakte van de hal wordt ingenomen door permanente kramen, maar aan de zijkanten van De Markthal bevinden zich ook een 15-tal volwaardige winkels, waaronder de Chinese supermarkt en een keukengereiwinkel (Habitas). In het boogvormige dak van de hal bevinden zich ook nog eens 228 appartementen en met deze combinatie van markthal en woningen heeft Rotterdam een wereldprimeur vast. Onder de Markthal is plaats voor 1.200 parkeerplaatsen, en gezien de drukte bij ons bezoek kunnen ze die goed gebruiken.

Toeristische trekpleister

De ligging van De Markthal kon moeilijk beter zijn: pal in het centrum van Rotterdam, en goed bereikbaar met het openbaar vervoer. De locatie versterkt wel het gevoel dat De Markthal evenveel een toeristisch trekpleister is als een versmarkt. De Markthal verwacht minstens 4,5 miljoen bezoekers te verwelkomen per jaar. En daar schuilt het grootste risico voor de hal, en vooral voor zijn kraamhouders: dat het vooral dagjestoeristen aantrekt die komen om het gebouw en het concept te bekijken. Om voldoende omzet te draaien, hebben de kramen immers ook vast cliënteel uit de buurt nodig. Hoe dan ook is De Markthal een knap concept voor de meerdwaardezoekers in food en voor de dagjestoeristen in Rotterdam. Ook elke retailer kan De Markthal niet negeren bij een bezoek aan de stad!

 

 

 

          

                    

In dit artikel

In the picture