1
Foto's
•
•
Foodretail
•
Eerder deze maand opende in Antwerpen HNGRY de deuren, een winkelconcept waar de consumenten producten enkel per recept kunnen kopen. Wij gingen op bezoek en spraken met zaakvoerder Thierry Peeters. Concept
Het concept achter HNGRY is simpel, en toch compleet nieuw op de Belgische markt. Voedingsproducten worden er samen als pakket aangeboden per recept, geportioneerd en klaar om te bereiden. Het concept doet denken aan het Nederlandse Bilder & De Clercq, maar de inspiratie voor HNGRY kwam uit Duitsland. “Ik had in Berlijn Kochhaus gezien, en dat gaf een antwoord op het dagelijkse probleem van “wat eten we vandaag?””. De Duitse keten inspireerde Peeters om in eigen land met HNGRY te beginnen.
Recepten
Er zijn altijd 10 recepten beschikbaar, waarvan er elke week 3 veranderen om het aanbod te laten variëren. De recepten werden door zaakvoerder en oprichter Thierry Peeters, die vroeger een restaurant openhield, zelf bedacht.
Elk recept is beschikbaar in porties voor 2 personen, en is geportioneerd. Zo wordt er geen zakje look aangeboden, maar 1 of 2 teentjes. Ook de pasta, het vlees of vis is allemaal op maat van een gerecht voor 2. De recepten worden in de winkel voorgesteld met een foto, een receptfiche en natuurlijk de productpresentatie. “Het lijkt wel alsof je een kookboek binnenstapt”, zegt zaakvoerder Thierry Peeters. Om die beleving door te trekken wordt er bij elk recept ook een aangepaste wijn en een bijhorend accessoire aangeboden, zoals een lookpers bij de teentjes look.
Aanvulling op supermarkt
Het grootste voordeel van het HNGRY-concept is dat het tijdbesparend is. “Niet ideaal voor grote gezinnen, maar wel op maat van tweeverdieners en stedelingen. Bovendien moet je niet meer op voorhand een recept gaan opzoeken, en een boodschappenlijstje opstellen”.
Het nadeel is dan weer dat het niet goedkoop is. Je bent minstens 14 euro (6,95 euro per persoon) kwijt aan een gerecht (dat je overigens uitsluitend met de kaart kan betalen). Maar HNGRY wil dan ook niet de concurrentie aangaan met de supermarkten. “Wij zijn eerder een aanvulling op de supermarkt”, klinkt het.
Producten Voor zijn producten, werkt Thierry Peeters zoveel mogelijk samen met lokale leveranciers. Zo komt het vlees van De Laet en Van Haver, en de vis van het Antwerpse Verbist. De droge voeding is dan weer afkomstig van delicatessen-leveranciers. De thee en koffie wordt geleverd door Javana.
Naast de recepten heeft HNGRY ook een beperkt randassortiment van thee, koffie, wijn, kookaccessoires en –boeken, en tafeldecoratie. “Het was de bedoeling om weinig referenties te hebben. Zo hoeven mensen niet te twijfelen, en zijn ze ook zeker van de kwaliteit van alle producten.” Maar het is en blijft een food store. Toiletpapier ga je hier niet vinden.
Beleving
Naast het ontbreken van een breed assortiment, is er nog een groot verschil tussen HNGRY en de klassieke supermarkt: de winkel is met zijn 350 m2 erg ruim. Zeker als je weet dat er maar 600 referenties op die oppervlakte aangeboden worden, krijgen de producten alle ruimte.
De kaart van de beleving wordt ook duidelijk getrokken door de keuken waar workshops gegeven kunnen worden, de productpresentatie, en de eetkamer achteraan de winkel waar non-food artikels zoals schorten en tafelgerei aangeboden wordt. De thee wordt dan weer gepresenteerd in bokalen, niet om uit te scheppen maar voor de geur.
Ambitie
Hoewel HNGRY pas open is, heeft het concept volgens Thierry Peeters nog veel potentieel. “We gaan nog iets rond lunch, voorgerechten en desserten doen. En onze ambitie is ook op termijn aan delivery te gaan doen”. Maar zover is het nog niet, benadrukt hij.
In dit artikel