1
Foto's
•
•
Foodretail
•
Het nieuwe concept van Intermarché is een feit. In Hannuit gaat Martin Staelens van start met dat nieuwe model, waarbij hij een aantal persoonlijke accenten legt die in overeenstemming zijn met de 2750 m2 verkoopoppervlakte waarover hij beschikt. Volg de gids…
1. Zelfbediening met assistentie
De Belgische musketiers bleven tot nu toe verknocht aan de traditionele verkoop met toonbank. Veel van hun winkels zijn dan ook ontstaan rond een slagerij. Dit soort van verkoop past ook goed in een landelijke omgeving. Er waren echter overtuigende argumenten genoeg voor de overgang naar zelfbediening. Met voorverpakte waren kan je immers langer openblijven zonder dat dit de (personeels)kosten al te zeer de hoogte in jaagt. Je houdt op die manier ruimte over voor andere stimuli, zoals de prijs. Deze evolutie merk je in de hele Europese retailsector. Voorverpakt wordt de norm, terwijl het personeel in het atelier ter beschikking blijft om te voldoen aan eventuele speciale wensen van de klant.
2. Een klein beetje discount De klant aantrekken met de versafdeling en een strakke prijspolitiek in de droge voeding handhaven: het is het beproefde discountimago dat Intermarché in Frankrijk al langer heeft. Het is vooral wat droge voeding betreft dat het Belgische filiaal nu dezelfde toer opgaat. De strakke en simpele uitstalling van de kruidenierswaren en de dranken geven de shopper onmiddellijk het gevoel dat hij zich geen zorgen moet maken om de prijs. Dit gevoel wordt nog versterkt door de offensieve communicatie die gevoerd wordt. De aanbiedingen worden vooral geconcentreerd in de duidelijk uitgelijnde middengang.
3. Het accent op verse voeding
Uiteraard hebben niet alle winkels van de keten de ruimte waar Hannuit over beschikt om hun afdeling verse voeding zo goed in de verf te zetten, maar niets belet hen natuurlijk om dit aantrekkelijke deel van de winkel met de grootste zorg te omringen. Het aandeel ervan wordt proportioneel groter en er wordt alles aan gedaan om de waren op een aanlokkelijke manier uit te stallen: laag meubilair, een verzorgde signalisatie die kwaliteit uitstraalt en een homogene presentatie.
4. Een betere duiding
Er werd een grote inspanning gedaan om het aanbod klaar en duidelijk voor te stellen, op een eenvoudige maar elegante manier. De diepvriesafdeling en de wijnrekken zijn daar een goed voorbeeld van. Knowhow, maar ook ‘get-to-know’ dus, wat zeer duidelijk tot uiting komt in de versafdeling.
5. Act global, think local
Meer dan voor andere ketens is het voor Intermarché cruciaal om zich te verankeren in de plaatselijke gemeenschappen. Er werd dan ook voldoende ruimte voorzien voor streekproducten van lokale ambachtslui.
Wat maakt Hannuit zo speciaal?
In de afdeling verse voeding vind je een heel gevarieerd assortiment. Hannuit kan prat gaan op het mooiste assortiment seafood van de hele streek. Alle bereide schotels worden ter plaatse klaargemaakt. En er is een sushibar.
In de bakkerij geen afgebakken diepvriesdeeg meer, maar brood van de warme bakker. Rustieke tafels zorgen voor een mooie presentatie.
Het aanbod cosmetica is in proportie met de grootte van de winkel: er werden 300 artikelen aan het standaardassortiment toegevoegd.
De klanten kunnen ook terecht in de Lunch Garden en de winkels in de galerij. Er werden zelfs toiletten voorzien (!).
Dat er hier duurzaam gebouwd werd merk je al meteen bij aankomst op de parking, die binnenkort zal worden uitgerust met laadpalen voor elektrische wagens.
Door de aanleg van een extra rondpunt zijn er nu drie toegangswegen. Aan de kant van deze rotonde wordt een drive voorzien, een extra troef waarmee Intermarché in een sterk concurrentiële markt het verschil wil maken.
Het bewijs? In dezelfde week werd er vlak tegenover de supermarkt ook een Lidl ingehuldigd.
In dit artikel