13
Foto's
•
•
Foodretail
•
Carole Boelen
•
De eerste winkel onder het nieuwe Spar-concept van Retail Partners Colruyt Group is eind oktober opengegaan in Kessel. Dit verkooppunt is de vrucht van een participatief traject, waar de zelfstandige uitbaters van het netwerk nauw bij betrokken waren. Er werd een mooi evenwicht gevonden tussen durf en pragmatisme, met als resultaat een nieuw en hedendaags imago voor de keten.
Retail Partners Colruyt Group ontwikkelde dit nieuwe winkelconcept in samenspraak met de zelfstandige ondernemers. Anderhalf jaar geleden stelden we een reflectieteam samen met daarin ondernemers en mensen van verschillende diensten: sales, marketing, aankoop Dit team stelde een modelwinkel op, gericht op de noden en smaken van de Spar-klant in 2020, zegt projectverantwoordelijke Yves Dauwe. Het concept van deze winkel rust op vijf pijlers: dupliceerbaarheid, uniformiteit, moduleerbaarheid, betrokkenheid en originaliteit. Eerst en vooral is dit concept vertaalbaar naar alle winkels, zowel qua grootte, invulling als kostprijs. Een aantal elementen zullen overal aanwezig zijn, zodat alle Spar-winkels herkenbaar zijn voor de klant. Daarnaast kan elke ondernemer zijn supermarkt aanpassen in functie van zijn specialiteit. We nemen ook iedereen mee in dit verhaal: alle interne medewerkers, de ondernemers, hun personeel en de klant. Ten slotte streeft elke winkel ernaar om uniek te zijn. Op basis van de feedback zullen we dit concept verder verfijnen.
Marktgevoel en nadruk op vers
De versafdelingen zijn de speerpunten van de nieuwe generatie Spar-winkels en creëren een marktgevoel. Door de handige inrichting met hoge en lage rekken krijgen klanten een goed zicht op de ateliers van de bakkerij, beenhouwerij en de kaasafdeling. Bovendien kunnen klanten zo altijd vragen stellen aan winkelmedewerkers. Er zijn ook meerdere eilanden met groenten en fruit. Wijnen en bieren worden extra in de kijker gezet. Daarnaast is er een eventzone waarmee Spar inspeelt op verschillende themas: Sinterklaas, barbecue, Pasen Klanten kunnen zich via digitale schermen laten inspireren met recepten, maaltijdideeën en productinformatie. Ook de kassa ziet er anders uit. Er is geen rolband meer en de boodschappen worden door medewerkers overgezet van het winkelmandje of de winkelkar in de boodschappentas. Het contact met de klant is zo nog persoonlijker en de wachttijd aan de kassa wordt korter (zoals bij Colruyt).
In dit artikel