Ahold Delhaize gaat de laatste lijn in om zijn duurzaamheidsambities voor 2020 te realiseren en pakt daarom uit met nieuwe lange termijn ambities. Concreet wil de groep dankzij deze nieuwe doelstellingen mensen inspireren om gezondere en beter geïnformeerde keuzes te maken, maar wil het daarnaast ook meer producttransparantie bieden en zijn afval verminderen. 

“Voedingsgerelateerde ziektes en de impact van de klimaatopwarming beïnvloeden miljarden mensen, ook in onze communities en business. Daarom moeten we een tandje bijsteken binnen de domeinen waar wij de meeste toegevoegde waarde kunnen leveren”, stelt Frans Muller, CEO van Ahold Delhaize. “Als een internationale foodspeler bevinden we ons in de perfecte positie om deze wereldwijde problemen aan te pakken, samen met onze consumenten en onze partners in de industrie en de supply chain, om zo een gezonder en veerkrachtiger voedingssysteem te ontwikkelen. Ik ben ervan overtuigd dat dit ons bedrijf sterker en robuuster zal maken voor de toekomst.”

De nieuwe duurzaamheidsambities richten zich op drie pijlers: gezondere keuzes, meer transparantie en minder afval.

Gezondere keuzes

In de eerste plaats wil Ahold Delhaize, naast de introductie van de Nutri-Score en gelijkaardige voedingssystemen als Guilding Stars, ook de verkoop van gezonde huismerkproducten verhogen zodat die in totaal meer dan de helft van de totale foodomzet uitmaken. Concreet moet de verkoop van gezonde huismerken goed zijn voor 51% van de foodomzet tegen 2022. Om dat doel te bereiken gaat Ahold Delhaize de hoeveelheid vetten, suiker, zout,…in zijn producten nog verder verminderen en klanten helpen om in hun eigen persoonlijke gezondheidsbehoeften te voorzien. Tegen 2025 moeten trouwens alle Ahold Delhaize-merken uitgerust zijn met voedingssystemen als de Nutri-Score en Guilding Stars, en dat zowel online als offline. 

Meer transparantie

Wat de transparantie van producten betreft, wil de groep nog meer informatie geven over de herkomst van producten, de gebruikte productiemethodes en de productieomstandigheden. Die transparantie zal binnenkort ook worden ingevoerd binnen de categorieën vers fruit, groenten en vlees. 

Minder afval

Tot slot is er nog de ambitie om afval te verminderen. Die doelstelling bestaat uit twee luiken: zo is enerzijds de voedselverspilling en anderzijds de plastic soep. In het eerste geval wil Ahold Delhaize tegen 2030 de voedselverspilling in al haar activiteiten halveren, in overeenstemming met de duurzaamheidsdoelstellingen van de Verenigde Naties. Om dat doel te bereiken wil de groep meer inzetten op efficiëntere aanvullingssystemen en innovatievere methodes zoals dynamisch prijzen op basis van de verkoopdatum, en extra samenwerkingen om onverkochte maar nog eetbare producten een tweede leven te geven. Bovendien wil Ahold Delhaize samen met 20 leveranciers de voedselverspilling in de supply chain verminderen. 

Om tot slot de plastic soep te helpen verminderen, wil de groep tegen 2025 geen plastic afval meer hebben dat afkomstig is uit de verpakkingen van eigen merken. Dit wil het doen door het aantal verpakkingen terug te dringen en volledig recycleerbare, herbruikbare en composteerbare kunststoffen te gebruiken. Daarnaast moet 25% van de plastic verpakkingen van eigen merken tegen 2025 bestaan uit gerecycleerde materialen. 

#greenmonth

Gondola.be staat heel de maand februari in het teken van duurzaamheid. Geïnteresseerd in meer duurzaam nieuws?

Klik hier!
#greenmonth