Op 10 oktober lanceert CCV zijn Tap & Go-app, die de belangrijkste mobiele betaalmethodes op één platform bundelt. De app trapt af met Bancontact QR-betalingen, maar zal op termijn ook beschikbaar zijn voor gewone kaartbetalingen. 

Meer en meer consumenten willen mobiel betalen en beschikken vandaag al over tal van betaalmethodes. Als handelaar is het niet eenvoudig om te weten welke je moet aanbieden. Daar wil CCV iets aan doen en lanceert daarom de Tap & Go app, een platform dat alle belangrijkste betaalmethodes bundelt op één plek.

In een eerste fase worden Bancontact QR-betalingen aanvaard, maar na verloop van tijd zullen ook gewone kaartbetalingen mogelijk worden via de app. Ter verduidelijking, de CCV app is geen nieuwe betaalmethode, maar een platform dat de bestaande betaalmethodes bundelt. Wat de CCV Tap & Go app verder onderscheidt, is dat de handelaar zelf het bedrag invoert in de CCV app en niet de consument. 

“Vaak starten handelaars eerst met het aanvaarden van mobiele Bancontact betalingen. Na verloop van tijd willen ze ook andere betaalmethoden aanbieden, zoals Payconiq of het Chinese Alipay”, zegt Sam Arckens, CCO van CCV. “Met de nieuwe app kunnen ze binnenkort álle belangrijke betaalmethodes aanvaarden en moeten ze niet telkens opnieuw op zoek naar een oplossing.”

Goedkope oplossing

Veel handelaars zijn op zoek naar een goedkope, laagdrempelige oplossing voor het aanvaarden van elektronische betalen. En daar speelt CCV naar eigen zeggen goed op in. De app is immers volledig gratis, handelaars betalen enkel de transactiekosten.

Toegankelijk voor een brede groep handelaars

CCV gelooft dat een bredere groep handelaars baat zullen hebben bij deze nieuwe oplossing. Concrete klantengroepen waarop de nieuwe app zich richt, zijn handelaren die veelal jonge klanten over de vloer krijgen en die nog niet willen investeren in een betaalterminal. “Denk aan jeugdhuizen, handelaren in studentenbuurten, sportverenigingen…”, vult Arckens aan. Daarnaast is de app ook een oplossing voor die handelaren die op locatie verkopen en daarvoor een goedkoop cash alternatief zoeken, zoals thuisleveringen, organistoren van home-party’s, pop-up bars. Tot slot moet de app ook online handelaren aanspreken die af en toe fysieke verkoopmomenten organiseren.

“Onze visie is dat handelaren de consument moeten volgen en de betaalmethodes moeten aanbieden waarmee de consument wil betalen. Die consument wil vandaag vooral nog met de kaart betalen: de betaalterminal zal dus nog niet direct verdwijnen, al moeten we op verloop van tijd wel nadenken over wat we ermee gaan doen. Er is echter een steeds grotere groep die ook met de smartphone wil betalen: daar spelen we nu op in met deze app”, besluit Arckens.