- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Colruyt Group gaat een stap verder in zijn ontwikkeling van bio sojaburgers en lanceert in maart een nieuwe groenteburger op basis van Belgische bio soja.
Naast quinoa en linzen is er recenter nog een ander gewas opgekomen: soja. Sinds 2018 begeleidt Colruyt Group bijvoorbeeld Simon Colembie, een landbouwer uit Kruishoutem, bij de teelt van soja. In oktober 2018, de datum van de eerste oogst, heeft Simon Colembie maar liefst 2,5 ton sojabonen geproduceerd. In het voorjaar van 2020 zaaide de landbouwer naast de traditionele soja ook een hectare met bio soja, in samenwerking met de Vlaamse onderzoeksinstellingen Inagro, ILVO en de KU Leuven. En dat werpt zijn vruchten af, zegt Colruyt. “Door soja in België te telen, beperken we de import uit Noord- en Zuid-Amerika en maken we het product zo duurzamer”, zegt de communicatieafdeling van Colruyt Group. “Bovendien is soja, aangezien het voedzaam en rijk is aan plantaardige eiwitten en het zeer goed door het lichaam wordt opgenomen, een ideale vervanger voor vlees.” Colruyt Group heeft daarom verder ingezet op deze nieuwe markt door sinds 2020 bioburgers op basis van deze Belgische soja aan te bieden bij Bio-Planet, in samenwerking met La Vie est Belle. Volgens Nathalie Roisin, woordvoerster van Colruyt Group, “doen de producten van La Vie est Belle van Simon Colembie het goed. In maart lanceren we een groenteburger op basis van Simons soja. Ze zullen verkocht worden bij Bio-Planet, maar ook in sommige Colruyt-winkels, die hun bioaanbod stilaan uitbreiden.” Volgens Christine Catrysse, landbouwingenieur, is er honderd hectare soja in België. Dat is een peulschil in vergelijking met de miljoenen productiehectaren in Brazilië, maar het doel is zeker niet hetzelfde. Hoewel deze teelten niet bedoeld zijn om aardappelen te vervangen, hebben ze in België een eerste test doorstaan, namelijk het vinden van een commercieel circuit. Dit is weliswaar nog relatief klein, maar zal zich in de komende jaren nog verder ontwikkelen. Nu moet enkel nog het grote publiek verleid worden, en dus niet alleen de ruimdenkende consument.
Dit artikel komt uit de januari - februari editie van Gondola Magazine. Benieuwd naar andere artikels? Neem dan snel een abonnement!
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?