Er waren weinig nieuwe winkelconcepten in België in 2017. Carrefour renoveerde zijn hyper-, market- en expresswinkels en Makro presenteerde zijn nieuwe concept, maar het is vooral in het buitenland dat er interessante vernieuwingen te zien zijn. Denk aan de verschillende vegan- of vegetarische concepten of de komst van de Amerikaanse gigant Costco in Frankrijk. Maar ook bij ons zijn er nieuwe tendensen die in de komende jaren naar nieuwe concepten zullen leiden. De redactie van Gondola kijkt nu terug op het voorbije jaar.
Decathlon, Brantano en Ikea gaan naar de stad (december 2017)
Decathlon, Ikea en Brantano, spelers die traditioneel op baanwegen zitten, hebben alle drie bekend gemaakt dat ze interesse hebben om naar de stad te trekken. Of het nu gaat om Brussel of Kopenhagen, er is een verstedelijking aan de gang waar ze willen op inspelen. Op die manier krijgen consumenten meer comfort aangeboden.
Coolblue lanceert Coolblue XXL (November 2017)
Coolblue stelde in Amsterdam een nieuw winkelconcept voor: Coolblue XXL. In het verkooppunt van 1.700 m2 is een assortiment van meer dan 1.000 producten te vinden die ter plaatse kunnen getest worden (van een audiohelm tot een koffiemachine), net als specialisten die voor alle producten de klant kunnen adviseren. Het nieuwe concept, het koninginnestuk van Coolblue, wordt volgend jaar in België gelanceerd.
Lidl opent pakjesautomaten (oktober 2017)
E-commerce is veel meer een tendens dan een concept. Lidl speelt erop in met pakjesautomaten in drie verkooppunten. Via de Cubee-dienst van bpost kunnen klanten bestellingen ophalen van de webshop van Lidl, maar ook van andere platformen zoals Zalando, Fnac, of zelfs Bol.com (Ahold Delhaize) en Carrefour. Om klanten aan te zetten om van de nieuwe dienst gebruik te maken, geeft de discounter namelijk een korting van 20% op het aanbod groenten en fruit in de winkel voor elke bestelling die afgehaald wordt in de automaat.
Geleid bezoek aan eerste Franse Costco
Vreemd? Verrassend? Verschillend? Misschien. Maar ook en vooral ongelooflijk interessant, dit initiatief van Costco, dat zich gevestigd heeft in Villebon-sur-Yvette, ten zuiden van Parijs. Daar moesten we weer van weten. We gingen met grote ogen kijken naar dit verkooppunt van 13.750 m2. Volg de gids!
Carrefour vernieuwt hyper, express en market
Carrefour stelde in mei zijn meeste moderne hypermarkt voor in Zemst. De oppervlakte werd uitgebreid met 2.000 m2, waardoor er in totaal 8.500 m2 is. Het bestaande gedeelte is compleet heringericht volgens het nieuwe concept. Het doel? Een ongeziene shoppingervaring aanbieden aan de klanten, helemaal gericht op wat ze nodig hebben. Het verkooppunt in Zemst volgt de grote lijnen van de voorgangers in Bergen en Koksijde, maar speelt ook in op de typische wensen van de lokale klanten. Er zijn 200 medewerkers om de klant te begeleiden.
Eerder dit jaar stelde Carrefour ook zijn nieuwe generatie market voor. De Carrefour Market Molière (Elsene) werd helemaal heringericht om de klanten een aangenaam decor, meer ruimte, meer diensten en een nog groter aanbod van verse groenten, vooral van Belgische groenten, lokale producten, een aparte hoek ‘bio en vorm’ net als kwaliteitsproducten in alle categorieën.
Daarvoor nam Carrefour ook al zijn Express formule onder handen. Het concept verschilt naar gelang de winkel. De Express Prince d’Orange bijvoorbeeld heeft ook een ontspanningsruimte, een ruilbibliotheek, een geautomatiseerde conciërge en een krantenkiosk.
The Barn wil bio democratiseren (mei 2017)
Er duiken steeds meer biowinkels op. We bezochten er in mei één in Etterbeek. The Barn heeft de ambitie bio te democratiseren en lokale boeren te ondersteunen. Om te vermijden dat consumenten hun tijd verliezen met het kiezen tussen verschillende producten, is er maar één referentie te vinden: ‘de beste’.
Jumbo lanceert Foodmarkt City (mei 2017)
Jumbo verraste waarnemers vier jaar geleden door zijn eerste Fod Market te openen in Breda. In deze winkel liet de retailer de grenzen tussen supermarkt en horeca vervagen. De klanten ontdekten een winkel waar ze niet alleen aankopen konden doen, maar waar ze ook konden eten. Het concept bleek succesvol en werd naar andere steden uitgebreid. Het bleek zo’n succes dat Jumob vandaag een stedelijke versie aanbiedt van die Food Market: Foodmarkt City by Jumbo. Het eerste verkooppunt opende in Groningen. Het concept? Een winkel waar je aankopen doet en waar je verse, ter plaatse gemaakte maaltijden kan eten. Ter herinnering: in een interview met Gondola gaf Ton van Veen aan dat Jumbo eraan denkt de Belgische markt te betreden.
Vegan supermarkten
Bio is niet de enige trend die de voorbije jaren de kop opstak. Het aantal vegetariërs en veganisten blijft stijgen. In die mate dat in Europa verschillende vegan en vegetarische winkelconcepten te zien zijn. Dat is het geval bij Karma, het veggie en vegan concept van Coop Suisse en bij Naturalia Vegan, het 100% vegan concpet van Monoprix in Frankrijk.
Karma:
Naturalia Vegan:
Makro onthult zijn nieuw concept (maart 2017)
Makro pakt uit met een nieuw winkelconcept, waarbij het zich specialiseert in drie domeinen: ‘good food’, ‘party’ en ‘home’. Voor de afdeling elektronica doet Makro een beroep op de specialisten van Media Markt.
MediaMarkt onthult zijn "winkel van de toekomst"
MediaMarkt heeft in Wilrijk zijn winkel van de toekomst onthult. Het is een pilootwinkel die de winkelervaring van de klant wil vergroten, innovatief wil zijn en een offline en online shoppingservice wil aanbieden. Op het programma? Robots, virtual reality games, culinaire demonstraties of een styliste-kapper.
Een rondleiding door de winkel ..