Hoewel vorig jaar tal van nieuwe winkelconcepten werden gelanceerd, deden de retailers ook dit jaar niet onder. Zo denken we bijvoorbeeld aan het nieuwe Express-concept van Carrefour, Brut by Färm of nog het versconcept van Albert Heijn. Daarnaast maakte de Nederlandse supermarktketen Jumbo in november zijn intrede in ons land. Wij geven u alvast een overzicht van de belangrijkste concepten die dit jaar de revue passeerden.
Carrefour stelt nieuw concept voor in Brussel: Carrefour City
Carrefour opent in Brussel een nieuw soort winkel: Carrefour City. Het gaat om een nieuw soort stadswinkel die uitpakt met lokale en biologische producten en eigen merken.
Herontdek het concept via ons artikel!
Carrefour Express pakt uit met nieuw concept
December : Carrefour opende op 11 december zijn nieuwste Express-concept in het centrum van Brussel, meer bepaald in de Koloniënstraat. Daar vinden klanten naast basisproducten, ook een uitgebreid gamma aan verse, gezonde maaltijdoplossingen zoals salades, warme soepen, ter plaatse bereide broodjes, verse pizza’s die ter plekke bereid worden,… Bovendien is er ook een eetgedeelte aanwezig in de winkel.
Herontdek het concept via ons artikel!
Ontdek de Brusselse foodmarket Wolf
December : Zaterdag 14 december opende de foodmarket Wolf in het hart van Brussel. Deze foodmarket biedt niet alleen een biomarkt, maar ook 18 restaurants, een microbrouwerij en een chocolaterie. Wolf opende zijn deuren in het iconische artdéco gebouw, waar vroeger de oude lokalen van de ASLK in de Wolvengracht waren ondergebracht. Het pand nabij de Grote Markt kan 800 consumenten ontvangen.
Herontdek het concept via ons artikel of onze fotoreportage!
Jumbo stelt officieel eerste winkel voor
November : Op 6 november opende de Nederlandse keten Jumbo onder veel belangstelling zijn allereerste winkel in ons land. Op 20 november en 4 december volgden uiteindelijk nog twee winkels in Rijkevorsel en Lanaken. In zijn nieuwe winkels pakt de retailer uit met zijn 3 befaamde zekerheden: de beste service, een buitengewoon groot assortiment en lage prijzen. Bovendien is er veel ruimte voor verse producten zoals groenten, fruit en gebak, en werd er ook aan Belgische klassiekers gedacht zoals stoofvlees en vol-au-vent.
Herontdek het concept via ons artikel of onze fotoreportage!
Färm opent in Brussel zijn eerste 100% bulkconcept
September : Na 10 Färm-winkels opende de bekende biowinkel in Etterbeek zijn nieuwe winkelformule: Brüt by Färm, een 100% bulkconcept. In de winkel vlak bij het Jordaanplein vinden klanten 600 referenties, in plaats van de traditionele 6.000 producten bij een Färm-winkel. Hoewel het nieuwe concept veel weg heeft van zijn grote broer Färm, zijn er toch enkele duidelijke verschillen. Zo wordt er nog meer aandacht besteed aan de herkomst van producten, onder meer door een kleurencode en verschillende bordjes, en kreeg de bakkerij Agribio zijn eigen ingang.
Herontdek het concept via ons artikel of onze fotoreportage!
Carrefour Bio opent officieel zijn deuren
Juli : Na Frankrijk heeft Carrefour nu ook zijn allereerste Carrefour Bio-winkel in ons land geopend. Op een oppervlakte van 200m2 verrast Carrefour met een ruim arsenaal aan biologische, lokale en duurzame producten. Zo zijn er maar liefst 3.000 biologische referenties aanwezig en zijn verschillende producten in bulk verkrijgbaar.
Herontdek het concept via ons artikel of onze fotoreportage!
Albert Heijn wil nummer 1 worden in vers
Juni : In het voorjaar pakte Albert Heijn uit met zijn grote versconcept. Daarbij werd het aandeel verse producten flink opgetrokken waardoor vers voortaan goed is voor de helft van het assortiment. Daarnaast werd er ook de nodige aandacht besteed aan duurzaamheid. Zo maakt Albert Heijn bijvoorbeeld gebruik van de dry misting techniek waarbij groenten en fruit beneveld worden zodat de producten langer vers blijven. Op die manier probeert de retailer plastic verpakkingen zo veel mogelijk te vermijden.
Herontdek het concept via ons artikel!
En niet te vergeten…
Daarnaast deden ook enkele duurzame en biologische concepten hun intrede. Zo zag onder meer Be-Here, waar 9.000m2 gewijd is aan circulaire economie en duurzame voeding in hartje Brussel, het licht. Net als Yuman, het eerste circulaire winkelcentrum in Brussel, en Be O, de nieuwe versmarkt die begin dit jaar zijn deuren opende in Antwerpen.
Andere innovaties…
Naast nieuwe winkelconcepten, pakten de retailers ook uit met tal van innovaties. Zo lanceerde Aldi zijn allereerste spaaractie, opende Carrefour zijn allereerste walk-in drive in Brussel en lanceerde Delhaize YesWeScan, een app waarmee klanten zelf hun producten kunnen scannen en betalen. Daarnaast was ook hard discounter Lidl in een experimentele bui en testte het onder meer selfscan-kassa’s in Leuven en startte het met zijn eigen afhaalservice. Bij Colruyt konden klanten dan weer zelf hun boodschappen inspreken en konden ze gebruikmaken van de thuisleveringen van Collect&Go in de Brusselse rand.
Verder zagen er ook dit jaar weer enkele pop-ups het licht, waaronder de slaappop-up van Ikea, de Garden of Eden van Lidl en het Carrefour Café. En zetten enkele ketens waaronder The Barn hun expansie in ons land flink verder. Zo opende de bioketen maar liefst 3 winkels in Sint-Gillis, Elsene en Antwerpen.
Ook non-food zit niet stil
Natuurlijk waren er niet alleen vernieuwingen binnen de foodretail, ook de non-foodsector heeft niet stil gezeten. Zo opende Coolblue onder meer zijn Coolblue XXL-concept in Gent, en opende parafarmacie Medi-Market shop-in-shops bij Carrefour hypermarkt. Medi-Market investeerde trouwens niet alleen in ons land, maar veroverde ook de Italiaanse markt door de overname van Parashop Italia.
Upcoming…
2019 was weer een belangrijk jaar voor de retailsector met tal van leuke nieuwe winkelconcepten. Toch staan er ook al enkele concepten gepland voor volgend jaar. Zo zou Carrefour eventueel haar geautomatiseerde winkel openen in 2020, al werd die opening eerder al een jaar uitgesteld, dus dan blijft natuurlijk de vraag of het concept volgend jaar ook echt gelanceerd zal worden. Daarnaast wil meubelketen Ikea binnenkort ook een stadswinkel openen in Brussel en zal het volgend jaar ook starten met het verhuren van meubels in ons land. Tot slot is er ook nog Delhaize die in 2022 zal neerstrijken in de Gentse Sint-Annakerk. Benieuwd wat dat gaat geven…