Amazon lanceert in de Verenigde Staten een nieuwe dienst voor zijn Prime-abonnees. Dankzij een app kunnen de koeriers van de webwinkel pakjes afzetten in het voertuig van een klant. Met die app kunnen ze de auto eenmalig open doen. Dat kan voorlopig enkel met een beperkt aantal merken, waaronder Volvo. Die heeft in Zweden al meer dan drie jaar ervaring met het systeem.

Deze dienst is een nieuwe toevoeging aan het Amazon Key-programma, dat in oktober van start ging. Hiermee kunnen de bezorgers van Amazon de voordeur van klanten openen en pakketten binnen neerzetten, in plaats van op de stoep. Dat programma stuit echter op flink wat weerstand: bijna 70% van de Amerikanen zegt dat ze nooit een bezorger in hun huis zullen toelaten in hun afwezigheid. Ook is het Amazon Key-systeem vrij duur: het heeft een speciaal digitaal slot nodig, alsook een camera die met het internet verbonden is, wat ongeveer 220 dollar kost.

Het Amazon Key In-Car programma vergt geen extra investering en houdt een belangrijke ‘convenience’ factor in: de levering gebeurt in de auto waar hij ook staat. Hij hoeft dus niet op de oprit van het huis te staan. Het is beschikbaar voor Prime-leden, weliswaar in die steden waar ook de ‘gewone’ Amazon Key-levering mogelijk is. Dat is het geval in 37 grote steden in de VS.

OnStar en Volvo On Call

Voorlopig is de dienst beperkt tot een handvol automerken: de meest recente auto’s van Chevrolet, Buick, GMC of Cadillac met een actieve OnStar account, of van Volvo met een actieve Volvo On Call.

Dat het systeem werkt en betrouwbaar is, blijkt uit uitgebreide testen in Zweden. Volvo startte eind 2015 met de commerciële uitrol van het zogenaamde ‘In-Car’ systeem, samen met de logistieker PostNord en de webwinkels Mat.se (levensmiddelen) en Lekmer.com (speelgoed en baby-artikelen). Het OnStar-programma wordt ook in Europa gebruikt door Opel (vroeger een dochterbedrijf van GM). Het is daarom niet uitgesloten dat Amazon ook in Europa zijn Key-programma wil lanceren.

Ook Audi en DHL hebben al ervaring met een dergelijke dienst, maar het is niet geweten of zij die al effectief hebben gecommercialiseerd.