Belgische e-shopper doet ruim 70% van zijn aankopen op buitenlandse webshops
De omzet van de Top 100 webshops in België steeg dit jaar van 2,6 miljard naar 3,7 miljard euro, een groei met liefst 42%. Toch blijkt de Belgische e-consument niet in eerste plaats in België te kopen, maar in het buitenland, Nederland op kop. Belgische webshops staan daarentegen sterk in cross- border e-commerce.
Dat blijkt uit de resultaten van de derde editie van de BeShopping 100, een jaarlijkse analyse van de top 100 van de webwinkels in België. Ze werden gisteren in Brussel tijdens de BeCommerce Cross- Border Summit bekend gemaakt.
Tussen november 2015 en oktober 2016 werd 8,7 miljard euro online retail omzet geboekt. Wanneer men daar de omzet van de reissector, de verzekeringen, de B2B en dergelijke van aftrekt, is de omzet 6,2 miljard. Het aandeel van de Top 100 daarin bedraagt liefst 3,7 miljard, 42% meer dan een jaar eerder. Die groei is dubbel zo groot als die van de markt in zijn geheel (+21%).
Om de Top 100 op te stellen kenen de onderzoekers naar de Belgische webshops van Belgische origine met Belgische eigenaars; de Belgische webshops van Belgische origine met buitenlandse eigenaars; de buitenlandse webshops met een .be adres (zoals Zalando.be); en de buitenlandse webshops met een buitenlands adres, maar die zich ook specifiek tot de Belgische consumenten richten (zoals bol.com of Amazon.fr).
Uit hun analyse blijkt dat Belgische online consumenten in eerste in Nederland kopen (26%) en dan pas in België (21%). Volgen dan: Frankrijk (15%), Duitsland (14%), de VS (10%) en het VK (5%). De andere landen zijn goed voor 9%.
Tevens blijkt dat slechts 23% van de webshops in de Top 100 van Belgische origine is en dat bijna 21% van die Belgische e-shops buitenlandse eigenaars hebben. Dit betekent dat de Belgische e- shopper 71% van zijn aankopen op een niet-Belgische webshop doet.
Grote webshops groeien sneller
Uit de cijfers blijkt nog dat de Top 10 webshops (uit de Top 100) goed zijn voor een omzet van 2,3 miljard euro. “Dit is een stijging van 53%. De Top 10 verstevigt hiermee zijn positie in de Top 100,” aldus Alavaro Montfort, research analyst van BeShopping. Kijkt men naar de nummer 100, onderaan in de rangschikking, dan zien we dat zijn omzet gestegen is naar 3,7 miljoen euro (tegen 2,5 miljoen euro een jaar eerder. “De omzetdrempel om de Top 100 te halen, stijgt aldus aanzienlijk,” stelt hij vast.
De producten die het meest via internet gekocht worden zijn kleding en accessoires (25%), elektronische apparaten (22%) en vrijetijdsactiviteiten (15%). Deze categorieën worden gevolgd door zorg- en schoonheidsproducten (8%), artikelen voor huis, tuin en huisdieren (7%) en voeding (7%).
Uit de studie van aangeboden betalingsmethoden blijkt dat 100% van de webshops zowel Visa als MasterCard aanbieden, gevolgd door PayPal (72%) en Bancontact/Mister Cash (67%).
Cross-border
Uit het rapport blijkt nog dat de buitenlanders steeds vaker hun weg vinden naar de Belgische Top 25 Cross-Border webshops. Het gemiddelde van de bezoekers op deze 25 sites komt voor bijna 84% uit het buitenland (tegenover bijna 82% een jaar geleden), wat nogmaals wijst op het grote groeipotentieel van grensoverschrijdende e-commerce en dus aantoont dat dit een belangrijke markt is voor de Belgische spelers in de sector.
Wat grensoverschrijdende e-commerce betreft, blijkt dat Belgische webwinkels vooral bezoekers trekken uit Frankrijk, de Verenigde Staten, Nederland, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Duitsland is nieuwkomer in de top 5 van 2016. Nederland verliest wat terrein ten gunste van de VS.
“Gezien de kleine omvang van ons land, is het voor Belgische webshops aangeraden om meteen te kiezen voor een internationale strategie. België is hier een voortrekker, in vergelijking met de buurlanden die eerder focussen op de thuismarkt. Vooral Belgische nichespelers met een specifieke product plukken de vruchten van een cross-border aanpak”, luidt de analyse van BeCommerce.
De meest cross-border verkochte productcategorieën zijn kleding & accessoires (40%) nummer 1, gevolgd door voeding (28%) en vrije tijd (20%). “Vooral de voedingssector heeft de laatste jaren zijn weg gevonden in e-commerce en stijgt dan ook met 10%,” klinkt het nog.
Amazon bovenaan de Top 100
De Top 100 van BeShopping als dusdanig houdt rekening met meer dan de omzet alleen. Het is een gewogen zgn. ‘Relevancy Rank’, die naast de omzet rekening houdt met het aantal (Belgische) bezoekers, de bestellingsconversie, de SEO-ranking (via Woorank) en de ‘brand awareness’ en design.
De Top 5 van die Top 100 bestaat uit, achtereenvolgens, Amazon, AliExpress, Apple, Zalando, Coolblue, Bol.com, Colruyt Group, Proximus, 3 Suisses en Telenet.
De beste vijf online handelaars uit de Top 25 Cross-Border van dit jaar zijn: Baunat (die 12 plaatsen stijgt ten op zichte van vorig jaar), Myrwatches, IceWatch (vorig jaar nummer 1), Mosaert en Belgium in a Box.