- Fotoreportage: Cora Rocourt, 17.000 vierkante meter om het onderscheid te maken
- Franchise: “Er is altijd ruimte voor ondernemerschap”
- Dossiers: warme sauzen, kaas, charcuterie, eindejaarsproducten
Hoewel e-commerce in ons land gedomineerd wordt door buitenlandse spelers zoals Zalando en Bol.com, winnen Belgische webshops steeds meer terrein in de online retail. Dat blijkt uit de E-commerce Barometer van The House of Marketing en SafeShops.be.
The House of Marketing en Safeshops.be baseerden zich voor hun onderzoek op betalingstransacties van Belgische online handelaars, waarvoor de data werd aangeleverd door online betalingsproviders zoals Ingenico, Multisafepay en Wordline. Ze keken daarbij alleen naar Belgische BTW-plichtige e-tailers, om zo voor het eerst in kaart te brengen hoe de online handelaars uit ons land het doen. “Wij hebben gekeken naar wat Belgische webshops verkopen, niet naar wat de Belg online spendeert zoals bijvoorbeeld BeCommerce doet in zijn rapporten,” vertelt Greet Dekocker, Managing Director van Safeshops.be, aan Gondola.
De E-commerce Barometer toont aan dat de omzet van Belgische online spelers het afgelopen jaren met 22% gegroeid is tot 5 miljard euro, een groei van 907.000 euro ten opzichte van 2015. Deze omzetgroei komt voornamelijk door de opmars van de allergrootste e-commerce partijen. Zo staat slechts 3% van de Belgische online handelaars in voor 86% van de totale omzet. Amper 15% van de Belgische webshops slaagt er in meer dan 100.000 euro omzet te realiseren. Bij starters is 6% in het eerste jaar van hun lancering in staat meer dan 100.000 euro aan transactievolume te bereiken.
Maar ook de aangroei van webshops op de Belgische markt heeft een aandeel in de omzetgroei. In 2016 kwamen er in België 3096 nieuwe online handelaren bij. Dit komt overeen met een groei van 26% ten opzichte van 2015. Het totaal aantal online handelaren komt hierdoor bijna op 15.000.
“Dit zijn bijzonder positieve resultaten en er is nog beter nieuws. Belgische webshops grijpen marktaandeel terug op hun buitenlandse collega’s,” zegt Filip Vandegehuchte van The House of Marketing. “Daar waar in 2015 nog 50% van de e-commerce bestedingen naar het buitenland verdween, zien we dat dit in 2016 naar 46% zakt.” Concreet gaf de Belgische consument in 2015 4,09 miljard van de 8,2 miljard euro totale internetaankopen uit bij Belgische webwinkels. In 2016 gaf hij 5 van de 9 miljard euro uit bij e-tailers uit eigen land.
“We zijn bijzonder blij met de resultaten van deze E-commerce Barometer. In combinatie met het groeiend aantal consumenten bestedingen, duiden deze cijfers op het feit dat e-commerce in België sterker wordt. Dat kunnen we uiteraard alleen maar toejuichen," besluit Greet Dekocker.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?