Hoewel Black Friday oorspronkelijk een zuiver Amerikaans fenomeen was, is deze dag ook bij ons een bijzonder populaire dag geworden om te webwinkelen. Volgens een studie van BeCommerce zullen de consumenten vandaag naar schatting 27 bestellingen per seconde plaatsen. Deze koopjesdag geldt dan ook als sinds kort als de opening de online eindejaarsverkoop. De omzet zou zelf groter worden dan die tijdens de kerstperiode.
Black Friday, die volgt op Thanksgiving Day, is in de VS een koopjesdag met zeer grote kortingen in zowel de fysieke als de online winkels. Sinds een paar jaar is het fenomeen van de VS overgewaaid naar Europa. Ook in België is de impact op de e-commerce duidelijk voelbaar geworden.
“Dit jaar zien we een enorme groei in het aantal aanbiedingen dat retailers promoten omtrent Black Friday. Die dag is samen met Cyber Monday, Sinterklaas en de eindejaarsfeesten een van de hoofdagen voor e-commerce. Het zal namelijk naar schatting meer dan 20% vertegenwoordigen van de totale online omzet 2016”, zegt Carine Moitier, afgevaardigd bestuurder BeCommerce, de Belgische vereniging van online handelaars. Zij zegt dan ook erg blij te zijn “dat de e-tailers steeds meer inzetten op deze aanbiedingen en zo de sector verder boosten”.
Met Black Friday wordt de online eindejaarsverkoop geopend. Die is traditioneel bijzonder belangrijk voor de e-commerce. “Wanneer gekeken wordt naar de totale eindejaarsperiode, mikken de webshops dit jaar op een omzet van 1,9 miljard euro. Dit vertegenwoordigt 22,3% van de totale jaaromzet in België en is bijna een verdubbeling tegenover 2015”, aldus Moitier.
Meer omzet dan tijdens kerstperiode
Hoewel de kerstperiode voor de webwinkels nog steeds een belangrijke periode blijft in termen van verkoop, verwachten zij dit jaar dat de enorme toename zal komen door de verkoop tijdens het weekend van Black Friday en Cyber Monday (25 tot 28 november). Dit jaar zal de omzet tijdens die vier dagen naar schatting 9,35% van de jaaromzet vertegenwoordigen. De kerstperiode (10 tot 24 december) zou goed zijn voor 8,2% van deze jaaromzet. “Het zou de eerste maal zijn dat er tijdens dit verlengde weekend meer verkocht wordt dan tijdens de kerstperiode”, aldus Moitier. Volgens haar is een van de belangrijkste redenen voor deze verwachte omzetstijging van online eindejaarsverkopen het feit dat Black Friday dit jaar twee dagen vroeger valt en dat er dus meer verkocht zal kunnen worden.
Extreme kortingen
Verder blijkt uit het onderzoek ook dat mensen online meer geld uitgeven en dat grote Amerikaanse spelers zoals Amazon, Apple e.d. extreme kortingen geven tijdens Black Friday en Cyber Monday. Ze doen dat niet alleen in de VS, maar ook in Europa. Zo verwacht Amazon in het VK zelfs een omzet van 1,3 miljard euro op Black Friday, wat 68 bestellingen per seconde betekent.
“Dit toont aan dat er op de Belgische markt nog een enorm groeipotentieel is. Een sterke webwinkel zoals AliBaba (in België bekend als AliExpress) maakt met het event ‘Single Day’ op 11 november de consument bewust van de start van de eindejaarsverkopen in China. Single Day behaalde dit jaar 32% meer omzet dan in 2015”, zegt Moitier nog.
In het onderzoek vermelden webshops dat ze verwachten de grootste verkoop op hun websites te realiseren in de categorieën: kleding, drank en voeding, gezondheid en schoonheidsproducten en multimedia.