- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
Postbedrijf bpost neemt een “substantieel belang” in de Buren, de Nederlandse marktleider in onbemande afhaalpunten. Het bedrijf gaat nu inzetten op verdere expansie, met als ambitie het uitrollen van 500 vestigingen in België.
De Buren is een Nederlands bedrijf dat een open netwerk van onbemande afhaalpunten exploiteert. Dat bestaat uit beveiligde en eventueel geconditioneerde kluisjes, op goed bereikbare plaatsen voor diverse toepassingen. Het bedrijf hanteert het principe van een open, onafhankelijk en gedeeld netwerk van pakketautomaten, vertelt directeur Robin Dragstra.
“Momenteel bouwen we samen met allerlei partners aan een netwerk van onbemande afhaalpunten die door allerlei partijen, zowel in retail, e-commerce als in de pakketlogistiek kan worden benut. Naast b2c toepassingen ontvangen wij vanuit de b2b sector steeds meer signalen dat er een enorme behoefte aan onze multifunctionele afhaalpunten bestaat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan apotheken, stomerijen en supermarkten. De grote kracht van onze afhaalpunten, naast de 24/7 openingstijden en de onbemandheid, is dat wij ze openstellen voor de markt en hierdoor de infrastructuur efficiënt en exploitabel ingezet kan worden," aldus Dragstra.
In Nederland werkt de Buren zo al geruime tijd samen met DHL en TNT Innight, maar ook DPD heeft al aangegeven een samenwerking na te streven.
Momenteel beschikt De Buren over ruim 50 vestigingen in Nederland en 1 in Brussel. Door de participatie van bpost zal een snelle start worden gemaakt in verdere internationale expansie. Er wordt daarbij gemikt op minimaal 1.000 onbemande afhaalpunten in Nederland en 500 vestigingen in België.
bpost kiest naar eigen zeggen voor een samenwerking met de Buren omdat het Twentse bedrijf een flexibel platform kan aanbieden die openstaat voor alle soorten e-commerce spelers, operatoren en hun klanten. Het concept van de Buren past helemaal in de toekomstvisie van bpost en bovendien versterkt het het hybride netwerk van pakjesoplossingen van het Belgische postbedrijf.
Hoe groot het belang is dat bpost neemt is niet duidelijk, maar het zou gaan om een “substantieel belang”. Ook financiële details van de deal zijn niet bekend gemaakt.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?