- Zelfscan: vloek of zegen?
- Fotoreportage: Ontdek het beste van Sial
- Dossiers: warme kazen, melkdesserts, bereide maaltijden, etnische producten ...
De strategie van Colruyt om online boodschappen niet aan huis te leveren lijkt niet langer houdbaar. Dat zegt retailexpert Gino Van Ossel aan De Standaard.
Wie online kruidenierswaren bestelt bij Colruyt (of Collect & Go), moet die zelf gaan afhalen in een winkel of Collect & Go-afhaalpunt. Aan huis leveren is te duur en daardoor niet rendabel, luidt de redenering van Colruyt. Om die reden was er ook lang geen enkele supermarktketen die in ons land aan huis leverde, maar daar is ondertussen verandering in gekomen. Zo heeft Delhaize zijn webshop vernieuwd en de thuislevering uitgebreid, naar verluidt met succes. “Sinds Delhaize thuis levert, zijn ze een stukje marktaandeel in het onlinesegment aan het winnen”, zegt Van Ossel aan De Standaard.
Volgens de professor marketing aan de Vlerick School kan Colruyt daarom niet achterblijven. “Ze zitten goed voor de klanten die de kruidenierswaren online bestellen en ophalen in de winkel, maar het gevaar is dat de markt richting thuisleveringen gaat”, waarschuwt hij.
Gino Van Ossel wijst erop dat Colruyt niet dezelfde fout mag maken als Collishop. “Daar hebben ze veel te lang gewacht met aan huis te leveren”, zegt hij. Daar hebben andere online spelers zoals Bol.com volop van kunnen profiteren. “Colruyt heeft de onlineverkoop met de handrem op gepromoot”, aldus Van Ossel.
Online volstaat het niet om een lage prijs te garanderen als je er verwerkingskosten voor aanrekent en mensen naar een afhaalpunt moeten rijden, redeneert de expert. “Ze zeggen dat ze inclusief leveringskosten nog altijd de goedkoopste zijn, maar de klant die al veel bij Bol.com bestelt, bestelt dat extra product gewoon ook daar. De strategie van aparte transparante kosten is niet slim.”
Dat Colruyt voorzichtig is met e-commerce, heeft veel te maken met de rendabiliteit van online. Zo schatten analisten dat Bol.com, toch één van de grootste webwinkels van de Benelux, een negatieve marge haalt van 1 tot 2%. Dat is een verschil van ongeveer 7% met een fysiek verkooppunt. Van Ossel gelooft echter dat het onlinemodel rendabel kan gemaakt worden omdat de marketingkosten nog kunnen dalen en er schaalvoordelen te halen zijn. Bovendien zullen online en offline elkaar versterken, redeneert hij.
Wil je op de hoogte blijven van het laatste retailnieuws (Magazine), onze evenementen (Society) of onze opleidingen (Academy)?