Ahold Delhaize ziet zijn winst in het eerste kwartaal met 8,6% dalen. Hoofdoorzaak zijn de hogere kosten in België, die te maken hebben met de franchisering van de 128 eigen winkels van Delhaize en de bijhorende problemen door stakingen. Het ziet de winstgevendheid in Europa wel stijgen.

De nettowinst van de groep daalde met 8,6% tot 513 miljoen euro. Eén van de belangrijkste redenen is de verkoop van de Belgische Delhaize-winkels, die in 2023 leidde tot hogere kosten. Die hebben te maken met stakingen van werknemers die vreesden voor ontslagen en slechtere arbeidsvoorwaarden. Doordat er in het eerste kwartaal van dit jaar grote werkonderbrekingen of bevoorradingsproblemen waren, kon Ahold Delhaize zijn omzet opvoeren. De opbrengsten van het concern stegen gestaag met 0,4% tot 21,7 miljard euro. Tegen constante wisselkoersen betekent dit een groei van 1,3%. Die stijging is vooral te danken aan de uitbreiding van de supermarkten. Zo groeide Albert Heijn in Nederland, doordat de supermarkten van voormalige concurrent Jan Linders franchisenemer werden. In de Verenigde Staten, de grootste markt voor Ahold Delhaize, kampten supermarkten wel met lagere opbrengsten uit de benzineverkoop en het afstoten van onlinesupermarkt FreshDirect. Vooral de betere prestaties in Europa zijn goed nieuws voor de retailer: de onderliggende operationele marge steeg er van 2,8% naar 3,2%, in de VS bleef ze stabiel op 4,6%. De nettowinst daalde door de franchisering van de winkels, maar de groep ziet dat die wel oplevert. “Tot nu toe zijn er al 76 winkels overgegaan naar hun nieuwe eigenaren en we verwachten dat alle conversies tegen het eind van het jaar zullen hebben plaatsgevonden. Van de winkels die al zijn overgegaan, zien we veelbelovende resultaten: de klantenfrequentie en de grootte van de winkelmandjes gaan omhoog.” De betere prestaties in België zullen een belangrijke rol vervullen bij het herstel van de Europese marges de komende jaren, voegt het bedrijf eraan toe.