Mere beweert 20% goedkoper te zijn dan de concurrentie, maar klopt dat ook? We deden de test bij een product dat bij de eerste klanten een bestseller bleek: de wasverzachter Silan.

De komst van de Russische discounter op onze markt is iets bijzonders. En het bezoek aan de eerste winkel is een ietwat bevreemdende, zelfs exotische ervaring, als je enkele referenties in het (heel beperkte) voedingsaanbod bekijkt. Was er te weinig tijd? Moest het snel gaan? Het is een beetje verbazend om te zien dat de prijsaanduidingen die op een gele A4 staan, gewoon neergekrabbeld zijn op een post-it of op een stuk verpakking vermeld neergeschreven werden. Het cliënteel ligt er niet wakker van: het enige wat hen interesseert, zeggen ze, zijn de zeer gunstige prijzen en het feit dat Mere zegt 20% goedkoper te zijn dan de rest van de markt.

Klopt dat? Om het te controleren, moet er een vergelijkbaar product zijn, een A-merk dus. Dat treft, want in de meeste winkelkarren in Opwijk liggen het wasmiddel Persil en wasverzachter Silan. “Echt goedkoop”, zeggen klanten. Reden genoeg om een vergelijking te maken. Eerste opmerking: de fles Silan die Mere verkoopt, heeft een volume van 3 liter, maar het gaat niet om dezelfde geconcentreerde formule als bij andere retailers. Terwijl het bij Colruyt gaat om 1,8L en bij Delhaize en Carrefour om 1,35L laten ze toe om meer wasbeurten te doen dan met de niet-geconcentreerde formule van Mere: 72 wasbeurten bij Colruyt, 54 bij Delhaize en Carrefour. Daarbovenop moet rekening gehouden worden met eventuele promoties in de loop van de week. En dan ziet het er als volgt uit: Colruyt heeft de laagste prijs, maar Delhaize en Carrefour zitten op hetzelfde niveau, dankzij van een 1+1 promotie. Het indrukwekkende volume van de fles die Mere verkoopt, geeft de klant de indruk dat hij een uitstekende zaak doet, maar dat klopt niet. Het is ook niet het slechtste aanbod: op bol.com is er een handelaar die precies hetzelfde product verkoopt aan … drie keer de prijs bij die van Mere!

 

CTA newsletter NL