Pietercil Delby's
HAK versnelt op een verleidelijke manier de transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten met HAK-in-PAK. Dit nieuwe assortiment vinkt vele vakjes af: plantaardig, duurzaam, betaalbaar, gezond en daarom volledig on-trend. Daar doen retailers, consumenten én de planeet hun voordeel mee.
De coronacrisis gaf groente- en fruitconserven wind in de zeilen. In volume is er op dit moment een lichte terugval, maar opvallend is de blijvende groei van peulvruchten. Die groei zal ook de komende tijd aanhouden, denkt Ron Rutgers, category development manager bij HAK. “Groentenconserven vormen een categorie die al lang bestaat, met sterke routines. De consument kent de weg naar het schap”, stelt hij vast. Traditionele maaltijden met bekende producten uit de categorie staan minder vaak op tafel. Door dit veranderende eetpatroon daalt de gebruiksfrequentie van deze segmenten licht. Anderzijds is er juist nog een enorm potentieel dat in de toekomst voor groei kan gaan zorgen. “De opkomst van de fusion- en wereldkeuken biedt nieuwe gebruikstoepassingen aan producten uit onze categorie. Voeg daar de trend van méér plantaardige eiwitrijke voeding aan toe en je hebt de basis voor een sterke groei”, zegt Rutgers. Om dit te versnellen introduceerde HAK (naast het bekende verpakkingstype) een peulvruchten- en maisassortiment in een betaalbare, handzame en opvallend kleurrijke verpakking. “HAK-in-PAK, verkrijgbaar in 200 ml en 400 ml, speelt in op nieuwe eetgewoontes, op meer duurzaamheid en eiwittransitie, op betaalbaarheid en op meer kleur in het schap: dat brengt vernieuwing op het schap en trekt nieuwe doelgroepen aan”, zegt Barbara Rubben, brand manager bij Pietercil Delby’s. “De twee verpakkingsformaten geven consumenten de mogelijkheid te kiezen voor een passende hoeveelheid, wat helpt om voedselverspilling tegen te gaan.”
Dit nieuwe assortiment vinkt vele vakjes af: plantaardig, duurzaam, betaalbaar, gezond en daarom volledig on-trend.
Veel potentieel voor categorie
HAK-in-PAK heeft alles in zich om het te maken, stelt Ron Rutgers vast: “Bij HAK zijn we dagelijks bezig met onze missie; hoe kunnen we mensen helpen met het eten van meer groenten en peulvruchten? De HAK-producten in bokaal met easy opening-deksels blijven het goed doen en vormen met hun grote volumes een belangrijk fundament voor de categorie. HAK-in-PAK is een aanvulling om nieuwe kopersgroepen aan te trekken. Daarbij is het van belang niet enkel het juiste assortiment te voeren, maar ook te blijven inspireren hoe consumenten onze producten gemakkelijk kunnen toevoegen in alle maaltijden. Zoals curry met kikkererwten, linzen in salades, Mexicaanse wraps met rode kidneybonen ...” Zo moet HAK-in-PAK nieuwe gebruiksmomenten stimuleren.
Daarnaast is door de inflatie betaalbaarheid een belangrijk topic geworden. “Met HAK-in-PAK bieden we consumenten een betaalbare oplossing voor de maaltijd”, licht Barbara Rubben toe. “Ze stromen in met een lagere toegankelijke consumentenadviesprijs. Die betaalbaarheid zit hem overigens niet alleen in het product zelf, maar ook in het feit dat een maaltijd koken met peulvruchten simpelweg voordeliger is voor een consument dan een maaltijd met vlees. Neem pastasaus: de prijs van gehakt is ongeveer twee keer zo hoog als de prijs van linzen. Linzen zijn beter voor het klimaat en gezond. We stimuleren dus de betaalbare en gezonde maaltijd die ook nog eens duurzamer is.”
Retailers willen meer duurzaamheid
“Veel retailorganisaties vinden duurzaam, plantaardig, gezond en betaalbaar erg belangrijk. HAK-in-PAK is wat dat betreft 100% spot-on. Retailers reageren dan ook positief op deze introductie. Met HAK-in-PAK denken we aan de betaalbaarheid van goede en natuurlijke voeding én aan het milieu. De belasting van een pak is een stuk lager dan voor bokaal of voor blik: het pak kan in de recyclestroom en voor de productie ervan is veel minder energie nodig dan bij blik of bokaal, dat levert ook een forse CO2-reductie op, evenals het lagere gewicht in het transport.” Ook in het vullen van pallets en het schap is het pak ruimte-efficiënt. Tevens bestaat de verpakking ook nog eens voor meer dan 90% uit plantaardige materialen, want kunststof is vervangen door boomhars. Met de HAK-in-PAK introductie geeft HAK een boost aan de eiwittransitie, maar draagt het tevens verder bij aan CO2-reductie in de keten. Zo zet het bedrijf een volgende stap uit de duurzaamheidsagenda, wat al sinds de oprichting in het DNA van het bedrijf verankerd is.
Brede communicatiecampagne ‘Pak je pakje’
HAK-in-PAK krijgt sterke lanceringsacties en een slimme ondersteunende campagne. Denk daarbij aan reclameschermen in en nabij winkels, een online mediacampagne met geïntegreerde video’s, bannering en socialmediaposts, inclusief retargetting en samenwerkingen met influencers. “Op het programma staan ook samplings en een sterke visibiliteit in winkels”, zegt Barbara Rubben. “En tot slot willen we via samenwerkingen met Jeroen Meus in Dagelijkse kost en Loïc Van Impe in Fou de Cuisine mensen inspireren!”
Die campagne komt de hele categorie ten goede en dat is geen overbodige luxe: hoewel de verkoop van peulvruchten stijgt, zeggen voedingsexperts dat we nog veel vaker en veel meer peulvruchten moeten eten. “Dit vraagt om een gedragsverandering in het eetpatroon bij de consument, en dat bereik je niet in één dag”, zegt Ron Rutgers. Toch is de lancering van HAK-in-PAK een mooie stap in de goede richting. We zouden met z’n allen vlees vaker eens moeten vervangen, maar dan niet enkel door traditionele ‘vleesvervangers’. Peulvruchten zijn een prima alternatief voor een dagje zonder vlees.
Dit gaat om een verjonging en modernisering van de categorie.
Slimme keuze
HAK-in-PAK verjongt en vernieuwt de categorie, besluit Ron Rutgers: “De kleurrijke verpakkingen gaan echt opvallen in het schap. Tel daar de goede punten op het vlak van duurzaamheid bij en ook de betaalbaarheid – HAK-in-PAK is goedkoper dan producten van de belangrijkste A-merkconcurrenten. Voor retailers is dit dus een no-brainer. Wij geloven dat HAK-in-PAK een slimme keuze is waarmee we de eiwittransitie versnellen en de peulvruchtenconsumptie een boost geven. Daarnaast roepen we retailers op om verder te gaan. De productgroep is te onderbelicht. Als we met elkaar duurzamer, plantaardiger, gezonder willen eten én tegelijkertijd betaalbaarder willen zijn, dan zijn peulvruchten dé categorie waar je 100% tegenaan zou moeten lopen in de supermarkt.”
Pietercil Group
Pietercil Group is een familiebedrijf met een lange geschiedenis sinds de start in 1947 als zuivelbedrijf. Vandaag is Pietercil Group een leidende Europese broker met activiteiten in de Benelux & Frankrijk en tevens, met Beliès, een specialist in verse mediterrane producten. De groep heeft een jaarlijkse omzet van 300 miljoen euro. Distributeur Pietercil Brokerage focust op FMCG voor zowel food als non-food met een full service benadering voor meer dan 90 merken in 4 verschillende landen, waarbij Pietercil Delby’s de Belgische tak vertegenwoordigt. De ambitie van Pietercil is merken lokaal te verankeren en te dynamiseren.