De take-up van winkelvastgoed in Vlaanderen is dit jaar een stuk lager dan de voorgaande jaren. Deze trend is vooral voelbaar in de provincies Oost- en West-Vlaanderen en Vlaams-Brabant. In Antwerpen – nu goed voor 40% van de totale opname - is dat minder het geval. In Limburg is er zelfs sprake van een stijging van de take-up.

De daling van de take-up is niet alleen te wijten aan de concurrentie van de online handel. “Er is de afgelopen jaren te veel gebouwd, zodat er nu te veel vierkante meters op de markt zijn”, zegt Evelien Van Hoecke, Head of Retail Belux bij vastgoedmakelaar JLL.

Vlaanderen vertegenwoordigt gemiddeld 55% van het jaarlijkse transactievolume in het Belgische retailvastgoed. Het grootste volume daarvan, gemiddeld 30%, wordt opgenomen in de provincie Antwerpen, goed voor een jaarlijks volume van ongeveer 67.000 m². Tot dusver vertegenwoordigt de provincie 40% van het opnamevolume. “Zowel winkelstraten (high streets) als baanwinkels presteren dit jaar boven hun vijfjarig gemiddelde”, stelt ze. In de shoppingcentra daalt de vraag lichtjes.

Antwerpen en Gent

Volgens haar zijn de segmenten met een stijgend marktaandeel in Antwerpen “Food & Beverages” en “Health & Beauty”, zoals bijvoorbeeld Cru dat de Albert Heijn aan de Groenplaats vervangt en Chanel Beauty met winkel van 100 m² aan de Korte Gasthuisstraat.

In Gent was de grootste transactie tot nu toe dit jaar de winkel van nieuwkomer Stradivarius (Inditex), die eerder dit jaar al een eerste winkel in Wijnegem shopping opende. Ook Weekday, een concept van H&M, en Jack & Jones Jeans Studio, een jeansconcept van de Deense Bestsellergroep, kozen voor de Arteveldestad.

Location blending

Een nieuwe trend is ‘location blending’, de vervaging van de grens tussen baanwinkels en winkels in centrale winkelstraten. Zo heeft Brantano, traditioneel te vinden in perifere baanwinkels, dit jaar een boetiekconcept gelanceerd op de Meir in Antwerpen. Daarnaast is ook het segment ‘Convenience Retail’ aan een opmars bezig. 

Grote spelers in het voordeel

Volgens Van Hoecke gaat het marktaandeel van het ‘Fashion’ segment achteruit in Vlaanderen, van gemiddeld 28% van het opnamevolume in de voorbije vijf jaar naar nog geen 23% dit jaar. “Enseignes zoals McGregor of New Look verdwijnen, maar er zijn ook andere die zich lanceren, diversifiëren of uitbreiden, zoals Pampling Group, Carolina Herrera, Woody, Weekday en Stradivarius”, stelt ze vast. 

“Maar wat ook opvalt, is dat de kampioenen nog beter worden, terwijl de middenmootspelers, zoals een L&L of een Veritas, het moeilijker hebben. Dat komt onder meer omdat zij aan schaalgrootte missen om tegelijkertijd in de fysieke winkels en de online winkel te investeren. Ze kunnen de kosten niet zo breed afschrijven als de grotere spelers. Ook dalen de marges, wat voor iedereen geldt”, stelt ze vast.