Lidl verlaagt permanent de prijzen van zijn assortiment plantaardige eiwitproducten om het prijsverschil met dierlijke producten te verkleinen. Het wil de verkoop van plantaardige producten tegen 2030 verdubbelen.

Een potje sojayoghurt dat voortaan 1,35 euro kost in plaats van 1,75 euro, evenveel als natuurlijke yoghurt. Vegan kaassneetjes van 7,13 euro per kilo. Of een brikje chocolademelk op basis van soja (1,09 euro) dat even duur is als zijn dierlijke variant. Het zijn voorbeelden van hoe Lidl de prijskloof tussen dierlijke en plantaardige eiwitproducten dicht en zo de verkoop van plantaardige producten wil boosten. De prijsverlaging komt er nadat uit een studie in opdracht van Lidl blijkt dat vier op tien Belgen (42%) aangeeft dat ze meer vegetarische en/of veganistische producten zouden kopen als ze goedkoper waren. Net niet de helft (49%) is ervan overtuigd dat vleesvervangers ook effectief duurder zijn dan hun variant op basis van dierlijke eiwitten. Ines Verschaeve, Project Manager CSR Inkoop bij Lidl België: "Plantaardige eiwitten hebben een positieve impact op zowel mens als milieu. Door de prijzen van de plantaardige alternatieven te verlagen tot hetzelfde niveau van de dierlijke variant, willen we dat de klant gemakkelijker de keuze kan maken voor een plantaardig alternatief." Lidl wil de consumptie van plantaardige producten ook een duw in de rug geven door het aanbod te vergroen. De supermarktketen streeft ernaar om tegen 2030 het aandeel van haar plantaardige eiwitbronnen aanzienlijk te verhogen naar 20%. Die uitbreiding van het plantaardige assortiment omvat een verscheidenheid aan peulvruchten, zaden en veganistische opties ter vervanging van vlees, eieren en vis. Daarnaast wil Lidl ook het aandeel alternatieve zuivelproducten optrekken tot 10%. Het aanbod van Vemondo, het huismerk die de vegetarische en veganistische producten van Lidl bundelt, telt ondertussen zo’n 23 artikelen in het vaste assortiment.